Cenzorka zvíťazila v Les Arcs, má Krištáľový šíp

Na 13. ročníku filmového festivalu Les Arcs, ktorý sa konal od 11. do 18. decembra 2021 v lyžiarskom stredisku Les Arcs vo Francúzsku, sa zúčastnilo niekoľko slovenských a koprodukčných projektov. O Krištáľový šíp sa v hlavnej súťaži uchádzala desiatka filmov, medzi nimi aj Cenzorka (r. Peter Kerekes). Porota, ktorej predsedal režisér Michel Hazanavicius a tvorili ju herečka Laetitia Dosch, spisovateľka Tania de Montaigne, herec a režisér Éric Judor a herečka Sidse Babett Knudsen, nakoniec udelila hlavnú cenu festivalu práve Cenzorke. Súčasťou ocenenia je kampaň na webových stránkach Francúzskej televízie v hodnote 20-tisíc eur. Jej cieľom je propagovať víťazný film pri jeho francúzskom uvedení. Plný názov festivalu, ktorý sa zameriava na európske filmy, je Festival de Cinéma Européen des Arcs. Jeho trinásty ročník navštívilo vyše 500 filmových profesionálov z celej Európy, medzi nimi Noomi Rapace, Bérénice Béjo či Laurent Cantet. Súčasťou festivalu je Industry Village s podujatiami pre filmových profesionálov, na ktorých Slovensko reprezentovali producenti Tomáš Krupa (Hailstone) a Jakub Viktorín (nutprodukcia).

Ešte pred uvedením v Les Arcs si Cenzorka pripísala na konto úspech na festivale v Káhire, kde Petra Kerekesa a Ivana Ostrochovského ocenili za scenár. Na festivale, ktorý sa konal od 26. novembra do 5. decembra, zároveň vyhlasovali Cenu arabských filmových kritikov pre najlepší európsky film, ktorú získala takisto Cenzorka.

mak

Milión eur pre audiovizuálny priemysel

Ministerstvo kultúry informovalo, že uvoľnilo pre Audiovizuálny fond (AVF) sumu vo výške 1 milión eur. Fond ju použije na podporu slovenských kín a filmových distributérov. Podľa ministerstva tak ide o ďalšiu pomoc, ktorú mal dostať slovenský kultúrny a kreatívny priemysel ešte v roku 2021. Kiná a filmoví distributéri boli v priebehu minulého roka najviac postihnutou skupinou audiovizuálneho priemyslu. Na základe decembrového rozhodnutia Rady AVF sa sumy dotácií zvýšia kinám pomerne ešte do konca roka 2021 a hneď v januári 2022 sa Audiovizuálny fond bude zaoberať aj pomocou distribučným spoločnostiam, informovalo ministerstvo.

„Pomoc pre kultúrno-kreatívny sektor smerovala z ministerstva kultúry pre technických profesionálov a profesionálky v súbehu príjmov, neziskové organizácie a občianske združenia, profesionálov a profesionálky v odvetví KKP aj jednoosobové obchodné spoločnosti s ručením obmedzeným. Vyčlenili sme preto ďalšie finančné prostriedky aj pre audiovizuálny priemysel,“ povedala ministerka kultúry Natália Milanová. Podľa ministerstva dostal kultúrny a kreatívny priemysel počas pandémie pomoc vo výške viac ako 111 miliónov eur.

red

Európskymi filmami roka sú Quo vadis, Aida? a Utiecť

Bosnianska vojnová dráma Quo vadis, Aida? režisérky Jasmily Žbanić, ktorá vznikla v širokej medzinárodnej koprodukcii a bola nominovaná aj na Oscara, sa 11. decembra v Berlíne na udeľovaní cien Európskej filmovej akadémie v Berlíne stala európskym filmom roka. Cenu v hlavnej kategórii získali producenti snímky Damir Ibrahimovič a Jasmila Žbanić, ktorá získala aj cenu za réžiu a film uspel i v kategórii herečiek. Jasna Džuričić v nej presvedčila stvárnením prekladateľky pracujúcej pre OSN v Srebrenici v roku 1995. V zlovestnej predtuche sa snaží zachrániť svojich najbližších pred tým, čo neskôr vošlo do dejín ako srebrenický masaker a najväčšia európska tragédia od druhej svetovej vojny. Snímka mala celkovo päť nominácií. Do slovenských kín ju v októbri uviedla Asociácia slovenských filmových klubov. Európskym hercom roka je podľa akademikov Anthony Hopkins. Film Otec (slovenská premiéra 24. 6., Itafilm) o vzťahu dcéry a otca, u ktorého sa začína prejavovať demencia, zopakoval svoj oscarový úspech a režisér Florian Zeller s dramatikom Christopherom Hamptonom získali v Berlíne aj cenu za scenár. Ďalším viacnásobným víťazom večera bol animovaný dokument Utiecť (3. 2. 2022, Film Europe). Film, ktorý je na najlepšej ceste k oscarovému víťazstvu a má ceny zo Sundance aj z Annecy, vznikol, keď uznávaný akademik vyrozprával svojmu bývalému spolužiakovi, dánskemu režisérovi Jonasovi Poherovi Rasmussenovi príbeh, ako utiekol z Afganistanu, a zveril sa mu s tajomstvom, ktoré ho roky ťažilo. Film Utiecť sa stal nielen dokumentárnym, ale i animovaným filmom roka a získal aj univerzitnú cenu. Medzi nominovanými animovanými snímkami bola aj česká medzinárodná koprodukcia so slovenským podielom Myši patria do neba, ktorú tento rok uvedie do našich kín CinemArt SK. 

S prvkami animovaného filmu pracuje aj európska komédia roka nórskej režisérky Yngvild Sve Flikke. Volá sa Ninjababy (27. 1. 2022, Film Europe) podľa animovanej postavičky, ktorá sa objaví v živote slobodnej Rakel, keď zistí, že o tri mesiace bude matkou, a rozhodne sa dať dieťa na adopciu. Cenu za najlepšiu kameru získal Crystel Fournier za drámu geja, ktorého zločinom je láska k mužovi. Po tom, ako prežije koncentračný tábor, skončí aj v nových pomeroch pre lásku k mužovi vo väzení. Koprodukčnú rakúsku drámu Veľká sloboda (r. Sebastian Meise) uviedol u nás vlani Filmový festival inakosti a ocenili ju aj za hudbu (Nils Petter Molvær, Peter Brötzman). 

Akadémia, ktorá má vyše 4 200 členov, rozdala ceny aj v kategóriách krátky film (Môj strýko Tudor, r. Olga Lucovnicova), strih (Mukharam Kabulova – Uvoľniť päste), výpravu (Márton Ágh – Prirodzené svetlo), kostýmy (Michael OʼConnor – Amonit), masky (Flore Masson, Olivier Afonso, Antoine Mancini – Titán), zvuk (Gisle Tveito, Gustaf Berger – Nevinní), vizuálne efekty (Peter Hjorth,Fredrik Nord – Ada). Cenou za celoživotné dielo si akademici uctili maďarskú režisérku 

Mártu Mészáros, Susanne Bier si v Berlíne prevzala cenu za európsky prínos svetovej kinematografii.

mak

Moja afganská rodina sa uchádzala o Zlatý glóbus

Animovaný film Moja afganská rodina Michaely Pavlátovej, ktorého slovenským koproducentom je Peter Badač, získal 13. decembra nomináciu na Zlatý glóbus v kategórii animovaný film. Snímke, ktorá má za sebou viacero významných festivalových úspechov, konkurovali tri animované filmy z dielne štúdií Walt Disney/Pixar – Raya a drak, Encanto: Čarovný svet a Luca a  víťaz trojice Európskych filmových cien, dánsky animovaný dokument Utiecť. Cenu získal Encanto: Čarovný svet, príbeh kolumbijskej rodiny, v ktorej má každý s výnimkou dievčatka Mirabel nejakú nadprirodzenú schopnosť. V kategórii zahraničných filmov slovenský zástupca chýbal, asociácia zahraničných novinárov akreditovaných v Hollywoode, ktorá Zlaté glóbusy udeľuje, za víťaza vybrala japonský film Drajv maj kár (r. Rjúsuke Hamaguči). Mal premiéru v Cannes, kde získal tri ceny. 

Sedem nominácií mala britská dráma Belfast (slovenská premiéra naplánovaná na 24. 2.). Režisér Kenneth Branagh sa v nej vrátil do svojho detstva a počas vyhlasovania 9. januára sa z ceny tešil iba raz, keď ho ocenili za scenár. Westernová dráma Sila psa režisérky Jane Campion získala v Benátkach Strieborného leva za réžiu a z rovnakej ceny sa tešila aj na Zlatých glóbusoch. Z takisto siedmich nominácií premenila snímka na cenu ešte dve v kategóriách najlepší film – dráma a mužský výkon vo vedľajšej úlohe (Kodi Smit-McPhee). 

Ako herečka vo vedľajšej úlohe uspela Ariana DeBose v novej verzii West Side Story (22. 1.) v réžii Stevena Spielberga. Snímka zvíťazila aj ako najlepší muzikál a predstaviteľka Marie Rachel Zegler sa stala prvou Latinoameričankou a zároveň najmladšou víťazkou Glóbusu za ženský herecký výkon v hlavnej úlohe muzikálu alebo komédie. Za hlavnú úlohu v dráme získala Zlatý glóbus Nicole Kidman. V snímke Aarona Sorkina Ricardovci (Prime video) čelí ako herečka Lucille Ball pracovným i osobným výzvam. Takisto podľa skutočnosti nakrútil Reinaldo Marcus Green film King Richard (18. 11. 2022). Zlatý glóbus si zaň odniesol Will Smith ako otec tenistiek Sereny a Venus Williamsových. Divácky hit Netflixu, hviezdne obsadená (Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Meryl Streep) satira Adama McKaya K zemi hľaď! ani príbeh o dospievaní v 70. rokoch minulého storočia z dielne Paula Thomasa Andersona Licorice Pizza nepremenili na cenu žiadnu zo svojich štyroch nominácií. 

V televíznych kategóriách bola najúspešnejšia tretia séria seriálu HBO Boj o moc z prostredia rodinného mediálno-zábavného koncernu. Rovnako ako Sila psa a West Side Story získala tri ceny, vrátane kategórie dramatických seriálov. Medzi komediálnymi zvíťazil Hacks o spolupráci ostrieľanej komičky s mladou scenáristkou. 

mak

Českých kritikov zaujala Láska pod kapotou aj Okupace

Režisér Miro Remo môže na Cenách českej filmovej kritiky zopakovať svoj úspech z roku 2018, keď v hlasovaní zhruba päťdesiatich českých filmových kritikov uspel s filmom Richard Müller: Nespoznaný. Na 12. ročníku cien je jeho Láska pod kapotou nominovaná ako jeden z troch najlepších dokumentárnych filmov roka. Konkurujú mu Adéla Komrzý s Jednotkou intenzivního života a Nová šichta Jindřicha Andrša. Celkovo sa o ceny kritiky vo filmových i v televíznych kategóriách uchádza 16 diel. Najviac, spolu šesť nominácií má celovečerný hraný debut režiséra Michala Nohejla Okupace. V kategórii najlepší film mu konkurujú dva slovenské koprodukčné projekty – animovaná Moja afganská rodina Michaely Pavlátovej a výpravná životopisná dráma Zátopek režiséra Davida Ondříčka. Pavlátovej film je nominovaný aj za scenár (Ivan Arsenjev) a za animáciu v kategórii audiovizuálny počin. V rovnakej kategórii nominovali za výtvarnú koncepciu ďalšiu širokú medzinárodnú koprodukciu s účasťou Slovenska – Myši patria do neba (Denisa Grimmová, Jan Bubeníček, Jan Kurka). Minoritne slovenská romantická dráma Chyby má tri nominácie – za ženský herecký výkon (Pavla Gajdošíková), scenár (Roman Vojkůvka) a réžiu (Jan Prušinovský). Chybám v režijnej kategórii konkurujú Okupace a Zátopek, ktorý má celkovo štyri nominácie, z toho dve herecké (Martha Issová, Václav Neužil). V kategórii krátkych filmov a ako objav roku nominovali snímku Milý tati režisérky Diany Cam Van Nguyen. Víťazov vyhlásia v priamom prenose ČT art 5. februára.

mak

Creative Europe Desk Slovensko informuje

EACEA zverejnila prvé výsledky výziev s uzávierkami v priebehu roku 2021. Ide, pochopiteľne, iba o primárne štatistiky (počet žiadostí, geografické rozdelenie, celková žiadaná suma), keďže výsledky o podporených projektoch očakávame najskôr v januári tohto roka. Počiatočné obavy spojené s prechodom na úplne nový systém (e-granty a kompletná elektronická komunikácia) a novú štruktúru podávania žiadostí (systém pracovných balíkov – work packages a výstupov – deliverables) sa v štatistikách veľmi neodrazili, žiadostí prišlo obvyklé, prípadne aj väčšie množstvo ako v minulosti, a to aj napriek krátkemu času medzi publikovaním výziev a ich uzávierkami.

Slovenské spoločnosti podali nadpriemerné množstvo žiadostí v rôznych výzvach: Vývoj európskych koprodukčných projektov (2 spoločnosti ako žiadatelia, 8 ako partneri), Vývoj minibalíkov európskych filmov (5 spoločností ako žiadatelia), Talenty a zručnosti – tréning (2), Európske festivaly (2), Európske VOD siete a operátori (1 žiadateľ, 1 partner), Filmy v pohybe – výberová kinodistribúcia (9 distribútorov ako partnerov), Inovatívne nástroje a obchodné modely (1), Vývoj publika a filmová výchova (1 žiadateľ, 3 partneri). 

Menia sa aj podmienky pre kiná v rámci siete Europa Cinemas (zvyšuje sa limit podpory pre zoskupenia kín na 100 000 eur a výška spolufinancovania – 80 percent zo strany Europa Cinemas).

V rámci podprogramu MEDIA máme k dispozícii výsledky jednej výzvy, automatickej podpory kinodistribúcie, o ktorej sme už informovali. Šesť slovenských distribútorov v nej získalo celkovo 440 212,60 eur. K dispozícii sú aj výsledky nepriamej podpory kín v rámci siete Europa Cinemas, 26 slovenských kín získalo v roku 2021 podporu v celkovej sume 215 417 eur. Podpora z podprogramu MEDIA pre slovenské kiná a distribútorov tak v uplynulom roku predstavovala sumu 655 629,60 eur. O ďalších výsledkoch slovenských spoločností budeme informovať. 

vs

Cenzorka ani Zátopek si na Oscara nesiahnu

Slovenský oscarový kandidát, film Petra Kerekesa Cenzorka, ani minoritne slovenská koprodukcia Zátopek režiséra Davida Ondříčka, ktorá bola českým kandidátom, nepostúpili do užšieho výberu pätnástich diel predchádzajúcemu nominácii v oscarovej kategórii zahraničných filmov. Národných kandidátov poslali do oscarového súboja Slovenská filmová a televízna akadémia a Česká filmová a televízna akadémia. Americká akadémia filmových vied a umení, ktorá Oscary udeľuje, zverejnila užší výber filmov 21. decembra. Z vyše 90 prihlásených národných kandidátov vybrala napríklad filmy Veľká sloboda (Rakúsko – r. Sebastian Meise), Utiecť (Dánsko – r. Jonas Poher Rasmussen), Ada (Island – r. Valdimar Jóhannsson), Hrdina (Irán – r. Asghar Farhadi), Najhorší človek na svete (Nórsko – r. Joachim Trier ), Božia ruka (Taliansko – r. Paolo Sorentino) či Úľ (Kosovo – Blerta Basholli. V užšom výbere je aj bhutánsky kandidát Lunanan: Jak v triede (r. Pawo Choyning Dorji). Film prihlásil Bhután po 21 ročnej prestávke už vlani, vtedy však nesplnil kritériá americkej akadémie pre proces národného výberu. Oscarové nominácie vyhlásia 8. februára, víťaz bude známy 27. marca.

mak

Aktuálne uzávierky

dok.incubator

Uzávierka: 26. 1. 2022
Termín: W1: apríl 2022 / W2: jún 2022 / W3: september 2022
Kategória: workshop
Oblasť: dokumentárne filmy – hrubý zostrih
Cieľová skupina: tímy – producent, režisér, strihač

Workshop dok.incubator poskytuje podporu tvorcom vo fáze dokončovania filmu. Medzinárodní odborníci usmerňujú jeho účastníkov, podporujú nachádzanie nových riešení pri strihu, medzinárodných premiérach, distribúcii, marketingu a aktívnej práci s publikom.

 

MIDPOINT – Series Launch

Uzávierka: 31. 1. 2022
Termín: W1: apríl 2022, Česko / W2: jún 2022, Slovensko / W3: november 2022, Estónsko
Kategória: workshop
Oblasť: hrané televízne seriály
Cieľová skupina: scenáristi, producenti, režiséri, televízni producenti, televízni dramaturgovia, študenti

Program Series Launch je zameraný na vývoj kvalitných epizodických televíznych seriálov. Vítané sú tímy scenáristov s producentom alebo režisérom.