Januárové číslo Film.sk tradične prináša čitateľsky vďačné zhrnutie roka v troch blokoch hodnotení domácej hranej, dokumentárnej a animovanej tvorby. Nechýba ani bodovanie domácej tvorby uplynulého roka filmovými vedcami a kritikmi, hoci je oproti minulosti trochu iné. Vzhľadom na situáciu nehodnotíme iba premiéry majoritných filmov uplynulého polroka, ale premiéry z celého roka 2020, pretože z 366 dní nemohli kiná vlani premietať až 116 dní. To je takmer tretina roka. Pandémia sa najzreteľnejšie prejavila na distribúcii hranej tvorby. Do kín prišli iba tri domáce novinky, z nich Služobníci Ivana Ostrochovského stihli distribučnú premiéru naozaj na poslednú chvíľu. 

Príchod viacerých očakávaných titulov do kín sa presunul až na tento rok. Patrí medzi ne aj SprávaPetra Bebjaka. Píšeme o nej v rubrike Novinky, aj keď januárová premiéra slovenského oscarového kandidáta sa bude zrejme opäť posúvať a na príbeh dvoch slovenských Židov, ktorí utiekli z nemeckého koncentračného tábora v Osvienčime, si tak diváci ešte počkajú, rovnako ako na ďalšie snímky z rubriky Novinky. Jednému z dvojice protagonistov Správy sa venujeme aj v samostatnom texte. Režisér Eduard Grečner spomína, ako sa z Alfréda Wetzlera stal na chvíľu herec, ktorý v 60. rokoch stvárnil malú úlohu v jeho filme Nylonový mesiac.

Aj podobné drobnosti a kuriozity z histórie slovenskej kinematografie mohli inšpirovať takmer dvadsiatku autorov, ktorých príspevky vytvoria Abecedár slovenského filmu (1921 – 2021). Ide o jeden z cyklov, ktorým vo Filmotéke Slovenského filmového ústavu v Kine Lumière pripomenú storočnicu slovenskej kinematografie. Jej prvý míľnik, Jánošík (1921) bratov Siakeľovcov, mal totiž premiéru pred sto rokmi. Chystajú sa klasické projekcie najvýznamnejších diel najuznávanejších autorov, ambíciou Abecedára je však ponúknuť trochu iný pohľad na našu kinematografiu v heslách od A po Z. Cyklus projekcií s lektorskými úvodmi vyvrcholí vydaním zborníka. Viac o projekte porozprávali pre januárové Film.sk jeho autori, filmový teoretik Martin Kaňuch a garantka projektu, spoluautorka Dejín slovenskej kinematografie, filmová historička Jelena Paštéková.

V novom roku vám želám, aby sa slovenské filmy nezastavovali uprostred cesty k divákovi. Ak by som si požičal heslo z Abecedára, aby nezostalo len pri Ideáloch, ale aby sa tvorcovia aj s dielami dostali až k písmenu Z. Nemusí pritom ísť o Zasľúbenosť ako v Abecedári. Možno postačí, ak budú môcť Zapiť úspešnú kinopremiéru. Alebo s pocitom dokončenej práce Začať pracovať na novom filme, pretože s tým predchádzajúcim už absolvovali všetko, čo mali. 

Matúš Kvasnička