Ján Meliš

kameraman a producent

Film ma lákal od malička, ale to som ešte netušil, ako ovplyvní celý môj život. Ako deti sme sa dobre zabávali na Monicelliho filme Moji priatelia. Pasáže z neho sme poznali naspamäť. 

Z čias základnej školy rád spomínam na príhodu, keď sme sa s kamarátmi vybrali do malého kina v starej Dúbravke. Hrali Útek z Alcatrazu. Bol som ním fascinovaný. Neskutočne sa mi páčilo prostredie jednej z najstráženejších väzníc na svete. Skvelý herecký výkon Clinta Eastwooda nás dostal a ešte dlho po skončení filmu sme sa o ňom bavili a rozmýšľali, či bolo možné z väznice utiecť, alebo nie.

Počas štúdia na ŠUP-ke sme na praktických hodinách fotografie absolvovali cvičenia v teréne. Vyfasovali sme 35 mm negatív a mali sme ísť do mesta nafotiť úlohu. Predstava zašiť sa v kine však bola silnejšia, a tak sme sa so spolužiakom vybrali do kina Mier. Vedeli sme, že dopoludnia tam hrajú filmy pre dôchodcov. Práve premietali Súboj titanov, na tú dobu perfektný trikový film. Príbeh som dobre poznal z knihy Staré grécke báje a povesti. Film sme, žiaľ, nestihli dopozerať do konca, pretože prišli príslušníci Verejnej bezpečnosti (vtedajšej polície) a kontrolovali každého okrem dôchodcov. Bol z toho malý „prúser“, ale za ten film videný na plátne to stálo.

Ďalší film, ktorý som v tej dobe videl v kine, bol Formanov Prelet nad kukučím hniezdom s hviezdnym Jackom Nicholsonom. Rebelstvo jeho postavy, ale aj jej zmysel pre humor naráža na odpor systému a hlavne despotickej sestry. Do toho všetkého sa prelínajú skvele vykreslené osudy osadenstva psychiatrického oddelenia.

Na vysokej škole sme videli väčšinu zásadných filmov svetovej kinematografie. V tomto období sa sformovalo hnutie Dogma 95 a mňa zaujal film Prelomiť vlny Larsa von Triera, strhujúca dráma, odohrávajúca sa v krásnom a chladnom severnom Škótsku. Štýl snímania, využívanie reálnych prostredí a silný príbeh prezentovali celé toto hnutie.

Za posledné roky ma svojou premyslenou vizuálnosťou zaujal napríklad poľský film Ida. Čiernobiela snímka pôsobivo pracuje s priestorom, odvážne statické kompozície vytvárajú nezabudnuteľnú atmosféru.

Ďalším výrazným filmom je pre mňa Serebrennikovov Mučeník, príbeh študenta žijúceho v náboženskom fanatizme, ktorý na mňa zapôsobil a inšpiroval ma svojou hrou so svetlom. Výtvarne vymyslené prostredia plné svetelných kontrastov vizuálne podporujú celý film.

Aj v súčasnosti vzniká mnoho dobrých a zaujímavých filmov. Ich kvalitu a presah do budúcnosti ukáže čas.