„Filmová a vôbec umelecká kritika sa pomaly z nášho intelektuálneho priestoru vytráca. V prípade niektorých druhov umenia je vytrácanie rýchlejšie, v iných našťastie pomalšie. Kritika postavená na vkuse si vyžaduje okrem vzdelania aj odvahu formulovať svoj názor,“ hovorí v rozhovore čísla filozof a estetik Peter Michalovič, ktorý je presvedčený, že vkus sa dá do veľkej miery vycvičiť.

Film.sk prináša už od roku 2009 hodnotenie domácej filmovej produkcie systémom bodov od 0,5 po 5. Renomovaní filmoví vedci, kritici, publicisti či historici s vycvičeným vkusom v aktuálnom čísle hodnotia slovenské filmy, ktoré prišli do kín v druhej polovici roka 2019. Hoci sa zostava kritikov počas vyše desiatich rokov jemne obmieňala, za ten čas už mnohí čitatelia pomerne dobre poznajú vkus toho-ktorého hodnotiteľa a vedia z jeho hodnotenia dosť odčítať – najmä ak ho porovnajú s ostatnými.  

Bodové alebo „hviezdičkové“ hodnotenie je, samozrejme, čitateľsky atraktívne. Na druhej strane je trochu zjednodušujúce. Aj preto v novoročnom čísle tradične prinášame v troch samostatných textoch obsiahlejší hodnotiaci pohľad na domáce hrané, dokumentárne a animované filmy, ktoré priniesol do kín uplynulý rok. Oproti minulosti sme hodnotenie presunuli do prednej časti čísla a nahradili ním tému, pretože práve zhodnotenie uplynulého roka je podľa nás v januári tou najsilnejšou témou, ktorú máločo prebije.

Koniec roka priniesol oscarovú nádej pre film Pomaľované vtáča, ktorý je aj slovenskou koprodukciou. Snímka, ktorá sa dostala do užšieho, desaťmiestneho výberu v kategórii cudzojazyčných filmov, vďačí za svoj vznik odvahe a nepoddajnosti producenta a režiséra Václava Marhoula. Peter Michalovič ju v rozhovore radí medzi provokatívne diela a pri iných domácich tituloch mu naopak chýba viac odvahy. 

Výber z filmov, ktoré do kín prinesie prvý polrok 2020, nájdete v texte Mira Ulmana. Koľko z nich bude provokatívnych a nakoľko budú odvážne, to dnes nemožno povedať. Možno si však zaželať – a nielen do nového roka –, aby takých, ktoré majú odvahu neísť po vyšliapaných cestách a zaujmú aj publikum s vycvičeným vkusom, bolo čo najviac. 

Matúš Kvasnička, šéfredaktor