Milosť

O ľudskosti v neľudských časoch

Film Milosť Jana Jakuba Kolského vychádza z režisérovej rodinnej histórie. Ide o príbeh jeho starých rodičov, ktorí sa snažili dôstojne pochovať svojho syna, takzvaného prekliateho vojaka – príslušníka odbojového antikomunistického hnutia. Film vznikol v poľsko-česko-slovenskej koprodukcii a do tunajších kín prichádza v januári.

Milosť prepája režisérov záujem o témy vojny a osobnej histórie, ktoré do istej miery charakterizujú celú jeho tvorbu. Kolski sa často inšpiruje miestami, kde vyrastal, alebo na ne situuje svoje príbehy. Tak ako pri väčšine svojich filmov je aj autorom námetu a scenára.

Milosti sa vracia do obdobia tesne po druhej svetovej vojne a z rodinného archívu vyberá príbeh svojich starých rodičov Hanny a Jakuba a ich mŕtveho syna, vojaka povojnového protikomunistického odboja, ktorého 13. júla 1946 ako 26-ročného študenta práva a ekonómie zabil agent tajnej polície.

Po tom, ako polícia štyrikrát vykopala jeho hrob, aby sa uistila, že je vojak naozaj mŕtvy, rozhodla sa jeho matka ukradnúť rakvu s jeho telom a spolu s manželom ju preniesť na miesto, kde by mohli syna dôstojne pochovať, nehľadiac na nebezpečenstvo a možné následky. Príbeh filmu je vo svojej podstate univerzálny, rozpráva o rodičoch, ktorí sa snažia dôstojne vyrovnať so stratou svojho dieťaťa, hoci žijú v nedôstojných časoch. Preto by snímke podľa slov režiséra mali rozumieť nielen diváci v Poľsku, ale aj v Česku, na Slovensku a v ďalších krajinách. „Je to príbeh o humanite. Historický kontext je tu druhotný. Osudy mojich hrdinov sa dajú pochopiť bez ďalšieho vysvetľovania,“ uvádza v autorskej explikácii pre Audiovizuálny fond.

Na filme začal Kolski pracovať ešte začiatkom 90. rokov. Postupne skladal útržky rodinnej histórie, spomienky príbuzných a pátral aj v archívoch.

„V roku 2016 som spravil výskum v lodžskom oddelení Ústavu pamäti národa. Tam som našiel šokujúce dokumenty z výsluchov vedených s vojakmi svojho strýka, so svojou babičkou a správy zo sledovania môjho dedka Jakuba, ktorý bol ako Piłsudského vojak a bývalý regionálny veliteľ Zemskej armády pod neustálym dohľadom tajnej polície,“ vysvetľuje režisér. „Čítal som ,Spis protištátneho zločinca‘ – bol o mojej babičke, ktorú obvinili zo spolupráce s lesnými ,gangmi‘. Čítal som o chlapcovi, ktorý pribehol s papierom zvlhnutým od potu, na ktorom boli informácie o smrti môjho strýka,“ dopĺňa. „Je možné, aby som z týchto omrviniek a spomienok natočil film taký strhujúci ako skutočné ľudské osudy?“ Zo spisov sa Kolski dozvedel aj mená agentov či informátorov a navštevoval nájdené adresy, ktoré súviseli s osudom jeho strýka.

Film však nie je len rekonštrukciou udalostí zozbieraných investigatívnym pátraním. Nesie v sebe aj témy a posolstvá o hrdinstve a ľudskosti. Režisér sa snažil vytvoriť osobný a emocionálne silný obraz doby a ľudí bojujúcich o prežitie, ale aj o dôstojnosť. „Celé roky som sa učil príbehy o hrdinoch; na základnej škole v Popielawach, na gymnáziu vo Vroclave, na univerzite, v uliciach. Menili sa politické systémy a s nimi aj výklad minulosti, ale jedna vec sa nezmenila: presvedčenie, že najstatočnejšiu ženou, ktorú som kedy poznal, bola moja babička Hanna a najstatočnejším mužom môj dedko Jakub,“vysvetľuje režisér.

Kolského strýka oficiálne pochovali 1. marca 2014 na cintoríne v meste Łaznów. „Osud jeho rodičov, ich statočnosť a láska, to všetko bolo doposiaľ uložené v depozitári rodinnej pamäti. Myslím, že je čas, aby som tento príbeh vyrozprával ostatným,“ uzatvára režisér.

Slovenským koproducentom filmu je Marek Urban zo spoločnosti Sentimentalfilm. „Dlhodobo spolupracujem s českým producentom Janom Macolom. Práve on mi posunul scenár k pripravovanému filmu Jana Jakuba Kolského. Už po prečítaní prvých strán ma scenár oslovil a vedel som, že na takomto filme by som rád spolupracoval,“ povedal Urban pre Film.skMilosť zachytáva situáciu v povojnovom Poľsku, ide o silnú osobnú drámu starých rodičov režiséra, čo vo mne, samozrejme, vzbudilo ešte väčší záujem o projekt ako taký.“ Podľa Urbanových slov slovenská strana zabezpečovala počas nakrúcania okrem primárnej technicko-organizačnej spolupráce predovšetkým zvukovú a obrazovú postprodukciu a nahrávanie hudby v spolupráci s Kamilom Mikulčíkom a so Slovenským komorným orchestrom Bohdana Warchala. Zo slovenských hercov sa vo filme objaví Marián Chalány.

Milosť (Ułaskawienie, r. Jan Jakub Kolski, Poľsko/Česko/Slovensko, 2018)
CELKOVÝ ROZPOČET:
cca 2 167 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu na produkciu koprodukčných kinematografických diel 90 000 eur, v kategórii audiovizuálny priemysel 49 144 eur)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP, mp4

Jaroslava Jelchová
foto: Sentimentalfilm

Príliš osobná známosť

Keď príde láska (a iné trampoty)

Po snímke Všetko alebo nič, ktorú v slovenských kinách pred tromi rokmi videlo takmer 350-tisíc divákov, prichádzajú spisovateľka Evita Twardzik Urbaníková, producent Peter Núñez a režisérka Marta Ferencová s ďalšou filmovou adaptáciou „evitovky“. Tentoraz siahli po knihe Príliš osobná známosť. V sérii upútaviek sľubujú, že film nebude iba komédiou a nepôjde v ňom iba o sex, ale aj o niekoľko podôb lásky, ktorá „prichádza vždy, keď s ňou nerátame“.

Keď pred niekoľkými rokmi vznikala romantická komédia Všetko alebo nič, pre televízneho režiséra a producenta Petra Núñeza aj pre autorku knižnej predlohy išlo o filmový debut. Bolo v tomto zmysle nakrúcanie ich druhého spoločného filmu v niečom jednoduchšie? „Je to druhý film. Odstránili sme chyby, ktoré sme urobili pri prvom, a radostne robíme nové,“ povedal pre Film.sk Núñez. 

Kniha Všetko alebo nič, podľa ktorej vznikol prvý film, má knižné pokračovanie. Tvorcovia si však tentoraz vybrali inú Urbaníkovej knihu – novelu Príliš osobná známosť„To, že nebudeme robiť dvojku Všetko alebo nič skôr než o päť rokov, nám bolo jasné po celý čas a názor sme nezmenili ani po megaúspechu jednotky. A žiaden plán ani dohodu, kedy príde Všetko alebo nič 2, nemáme ani teraz. Príliš osobnú známosť sme si vybrali, lebo sa nám páčila. Nasledovať bude V lete ti poviem, ako sa mám a potom uvidíme,“ priblížil pre Film.sk producent Peter Núñez.

V centre príbehu Príliš osobnej známosti sú tentoraz tri ženy – dve tridsiatničky a jedna „babička“. Peripetie, ktorými si prešli, ich privedú aj k úvahám, že život možno nie je o šťastných koncoch, ale iba o šťastných okamihoch. Alebo nie?

Natália (Petra Hřebíčková) je slobodná mladá žena s rozbehnutou kariérou v dizajnovom štúdiu. Má najlepšiu kamarátku Simonu (Tatiana Dyková), ktorá sa po rozvode vyrovnáva s tým, že syn chce žiť s otcom (Ľuboš Kostelný). Jedného dňa však vstúpi do jej života excentrický umelec Viktor (Janko Popovič Volarič), pre ktorého sa stáva múzou. Má to však malý háčik v podobe Viktorovej posadnutosti sexom...

Aj Natália stretáva novú lásku. Vdovec Marek (Branislav Trifunovič) je podnikateľ, má päťročnú dcérku Terezku a svokru Evu (Eliška Balzerová), ktorej sa nová žena v jeho živote spočiatku nepozdáva. Navyše zať po príchode Natálie na scénu už Evinu pomoc s vnučkou až tak nepotrebuje. Osud jej však v pravý čas prihrá do cesty šarmantného hudobníka (Miki Manojlovič), ktorý prinesie do jej života nový vietor. Vzťah Natálie a Mareka sa skomplikuje, keď Marek podvodom príde o svoj majetok a začína sa čoraz častejšie pozerať na dno pohárika.

Do prvého filmu Všetko alebo nič tvorcovia obsadili aj poľských hercov Michała Żebrowského a Pawła Deląga. Tí filmu pomohli pritiahnuť do kín zhruba 200-tisíc divákov v Poľsku. V novinke sa zase okrem slovenských hercov Ľuboša Kostelného a Mariána Mitaša objavia Chorvát Janko Popovič Volarič a srbskí herci Branislav Trifunovič a Predrag „Miki“ Manojlovič. Toho slovenskí diváci poznajú napríklad z filmov Otec na služobnej ceste (1985), Underground (1995) a ďalších snímok režiséra Emira Kusturicu či z úlohy majiteľa sexshopu vo filme Irina Palm (2007).

Súvisí obsadenie balkánskeho tria s ambíciou osloviť divákov v krajinách bývalej Juhoslávie? „Moja stratégia je momentálne robiť filmy tak, aby sme mohli zbierať tržby z troch teritórií.Príliš osobná známosť testuje Balkán. Finančný prínos je zatiaľ vo hviezdach, ale herci boli úžasní,“ odpovedal Peter Núñez.

Príliš osobná známosť (Příliš osobní známost, r. Marta Ferencová, Česko/Slovensko, 2020)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: cca 1 000 000 eur
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP

Matúš Kvasnička
foto: Continental film