Filmoví vedci a kritici hodnotia slovenské celovečerné filmy

Mesačník Film.sk spolupracuje od roku 2009 s renomovanými slovenskými filmovými vedcami, historikmi, kritikmi a publicistami na bodovaní slovenských celovečerných filmov, ktoré mali v  príslušnom polroku premiéru v domácich kinách.

Aktuálne prinášame hodnotenie slovenských filmov s premiérou v druhom polroku 2019. Do hodnotenia sa tentoraz dostalo rekordných sedemnásť slovenských alebo majoritne slovenských dlhometrážnych filmov, ktoré spĺňajú finančné kritériá určovania krajín pôvodu podľa Európskeho dohovoru o koprodukciách. Preto nehodnotíme napríklad film Voda, čo ma drží nad vodou režiséra Tomáša Magnuska. Jeho téma, jazyk, obsadenie aj ďalší tvorivý vklad sú síce slovenské, podľa uvedeného dohovoru a finančných kritérií však ide o českú majoritu. 

Zostava hodnotených titulov je aj tentoraz rozmanitá. Sú tu viac či menej osobité hrané filmy, žánrovky, ktoré sa na nič viac nehrajú, aj snímky, ktoré zostali niekde na polceste. Ozvláštnením tohtoročnej domácej distribučnej ponuky bol aj exotický východniarsky kinohit. Popritom sa k  divákom dostali rôzne typy dokumentárnych filmov, nielen poetických, ale i politických. A  hodnotenie zahŕňa aj televízny projekt RTVS Nero a Seneca, pretože sa koncom roka dostal do kinodistribúcie. 

Naopak, okrem minoritných koprodukcií sme nehodnotili ani krátke či stredometrážne filmy. Preto medzi snímkami v  našej tabuľke nenájdete krátke snímky Divoké bytosti Marty Prekopovej a  Michala Blaška, Music Box Joanny Kożuch a Persona Grata Daniely Krajčovej, ktoré boli v distribúcii ako predfilmy, či v zahraničí oceňovaný animovaný film Šarkan Martina Smatanu. Takisto ako vlani sme ani tento rok nehodnotili animované pásmo večerníčkov Kataríny Kerekesovej Websterovci 2

V tabuľke figuruje aj relatívne vysoký počet režijných debutov. Svoje prvé alebo aspoň prvé samostatné celovečerné filmy uviedli v druhej polovici roka 2019 do kín Marek Slobodník (Afrika na Pionieri), Noro Držiak (Cesta do nemožna), Pavol Pekarčík (Hluché dni), Richard Staviarsky, Víťo Staviarsky (Loli paradička), Peter Magát (Malá ríša) a Barbora Berezňáková (Skutok sa stal).

Bodovanie sa pohybuje v škále od pol bodu po maximálny možný počet piatich bodov. Štvoricu filmov, ktoré získali najvyšší počet bodov, premietne v druhej polovici januára bratislavské Kino Lumière.

mak
foto: partizanfilm