Slovenské návraty do Rotterdamu a premiéra na Sundance

Dokument Alchymická pec Jana Daňhela a Adama Oľhu a ďalšie dva tituly Žaby bez jazyka Miry Fornay a Komunizmus a sieť alebo Koniec zastupiteľskej demokracie Karla Vachka sa predstavia na 49. Medzinárodnom filmovom festivale v Rotterdame v dňoch 22. januára až 2. februára. Filmový festival Sundance (23. januára – 2. februára) zase uvedie krátky animovaná film Sh_t Happens autorskej dvojice David Štumpf a Michaela Mihályi.

Slovensko-český dokument Alchymická pec Jana Daňhela a Adama Oľhu sa venuje nestorovi svetovej animácie, režisérovi a výtvarníkovi Janovi Švankmajerovi. Začal vznikať simultánne v čase, keď Švankmajer natáčal film Hmyz, ktorý mal na rotterdamskom festivale premiéru pred dvomi rokmi. Podieľali sa na ňom aj autori filmu Alchymická pec – Jan Daňhel ako strihač a Adam Oľha ako druhý kameraman záberov tzv. filmu o filme, ktoré boli použité nielen vo filme Hmyz, ale aj v dokumente Alchymická pec. Ten by mal divákov zaviesť do zákulisia Švankmajerových filmov. „Nechceme z toho vytvoriť portrét legendy, ale priblížiť ľuďom proces tvorby nielen originálneho tvorcu, ale aj celého mechanizmu, ktorý okolo seba s producentom Jaromírom Kallistom vytvorili. Je to u nás ojedinelá záležitosť, keď svetovo uznávané filmy vznikajú prakticky na kolene, nepretržite tridsať rokov, keď nepočítam ďalších tridsať, ktoré boli predtým,“ prezradil Adam Oľha, jeden z režisérov. Producentkami filmu sú Zuzana Mistríková a Ľubica Orechovská zo spoločnosti PubRes a českým koproducentom spoločnosť Jana Švankmajera AthanorFestival ho uvedie v programe Regained v sekcii Deep Focus, kde sa objavujú diela spojené s históriou kinematografie.

Do programu The Tyger Burns v sekcii Perspectives vybral Rotterdam filmovú esej dokumentaristu Karla Vachka Komunizmus a sieť alebo Koniec zastupiteľskej demokraciePäťapolhodinový filmje svojskou a veľmi osobnou spoločensko-politickou analýzou. Lavíruje medzi filmovými druhmi, využíva archívne materiály, citácie zo starších Vachkových filmov, ale aj z iných artefaktov umenia a kultúry. Sám autor v ňom vystupuje ako hlavná autentická i štylizovaná postava rozprávača. Snímka vznikla v česko-slovenskej koprodukcii. Hlavným producentom je česká spoločnosť Background films, za slovenskú stranu film koprodukoval Robert Kirchhoff zo spoločnosti atelier.doc.

Režisérka Mira Fornay sa po siedmich rokoch od získania hlavnej ceny za film Môj pes Killervracia na rotterdamský festival s novinkou Žaby bez jazyka. Film premietnu v sekcii Voices, ktorá prezentuje silné príbehy z celého sveta a reflektuje dôležité témy dneška. Vo filme Môj pes Killer sa Fornayová venovala rasizmu, v Žabách bez jazyka rozoberá zase tému domáceho násilia a agresivity vo všeobecnosti. Film vychádza z premisy, že násilie sa častejšie deje v domácnostiach ako na ulici a pácha ho niekto, koho poznáme. Absurdná dráma ukazuje jeden deň zo života páchateľa domáceho násilia Jaroslava K. a jeho rodiny. Režisérka v nej skúma a odhaľuje príčiny vzniku násilného správania, čo je prvý krok k možnému riešeniu tohto problému. Film vznikol v česko-slovenskej koprodukcii spoločnosti Cineart TV Prague a slovenskej spoločnosti Mirafox.

Na najväčšom festivale nezávislých filmov v Spojených štátoch amerických Sundance sa predstaví česko-slovensko-francúzsky krátky animovaný film Sh_t Happens autorskej dvojice David Štumpf a Michaela Mihályi. Spoločne vymysleli námet a napísali scenár. Mihályi sa viac venovala dizajnu vizuálnej stránky filmu a Štumpf animácii. Obaja sú absolventmi Ateliéru animovanej tvorby FTF VŠMU v Bratislave a aktuálne aj študentmi pražskej FAMU, ktorá je jedným z producentov filmu. Za slovenskú stranu ho koprodukoval Peter Badač zo spoločnosti BFILM. Vtipný príbeh o absurdných zhodách okolností, ktoré sa udejú trojici hlavných postáv – vyčerpanému inštalatérovi, jeho frustrovanej manželke a zúfalému jeleňovi, mal premiéru vlani v Benátkach v sekcii Orizzonti, určenej inovatívnym a novým formám filmového vyjadrenia. Odvtedy si žije bohatým festivalovým životom a na Sundance ho uvedú v jednej z piatich súťažných sekcií venovanej krátkym filmom. Slovensko tak bude v programe tohto festivalu zastúpené vôbec po prvý raz vo svojej samostatnej histórii.

Jaroslava Jelchová
foto: PubRes