Začiatok stránky, titulka:
Pokračovanie obsahu:
Ženy v slovenskom filme
Filmová historička Eva Filová pátrala v publikácii Eros, sexus, gender v slovenskom filme po existencii erotiky v tunajšej kinematografii. My sa chceme v januárovej téme bližšie pozrieť na rodové zastúpenie medzi filmovými tvorcami.
Pri skúmaní tohto problému sme zúžili oblasť audiovizuálnej produkcie len na celovečerné diela pre kiná a sústredili sme sa na päť hlavných profesií – réžia, scenár, kamera, hudba, strih –, ktoré sme doplnili o produkciu. Pri takomto nastavení bola slovenská filmová tvorba do roku 1990 takmer výlučne mužskou záležitosťou. Eva Štefankovičová bola v danom období so štyrmi filmami jedinou režisérkou, kameramanku neregistrujeme žiadnu a Iva Bittová bola spoluautorkou hudby k rozprávke Mikola a Mikolko. Dvadsaťosem žien evidujeme ako autorky alebo spoluautorky scenára (čo je 8,29 % tvorby do roku 1990). Často to boli aj autorky literárnej predlohy – napríklad Jaroslava Blažková, Alta Vášová, Milka Zimková... Ženy strihali 33 filmov, čo je 9,76 %, a najviac ich má na konte Judita Fatulová (9), ktorá spolupracovala i s Dušanom Trančíkom a Jurajom Jakubiskom.
1945 – 1989 |
||||
338 filmov |
ženy |
% ženy |
zmiešané |
% zmiešané |
réžia |
4 |
1,18 % |
0 |
0,00 % |
scenár |
15 |
4,44 % |
13 |
3,85 % |
kamera |
0 |
0,00 % |
0 |
0,00 % |
hudba |
0 |
0,00 % |
1 |
0,30 % |
strih |
29 |
8,58 % |
4 |
1,18 % |
V porevolučnom období došlo k výraznému nárastu podielu žien v slovenskom filme.
1990 – 2018 |
||||
302 filmov |
ženy |
% ženy |
zmiešané |
% zmiešané |
réžia |
51 |
16,89 % |
7 |
2,32 % |
scenár |
54 |
17,88 % |
32 |
10,60 % |
kamera |
11 |
3,64 % |
5 |
1,66 % |
hudba |
12 |
3,97 % |
13 |
4,30 % |
strih |
52 |
17,22 % |
21 |
6,95 % |
produkcia |
39 |
12,91 % |
68 |
22,52 % |
Citeľný nárast v zastúpení žien však nebol okamžitý a netýkal sa hneď všetkých profesií. Nasledujúce tabuľky ukazujú, ako sa situácia v porevolučnej ére vyvíjala.
1990 – 1999 |
||||
35 filmov |
ženy |
% ženy |
zmiešané |
% zmiešané |
réžia |
3 |
8,57 % |
0 |
0,00 % |
scenár |
3 |
8,57 % |
4 |
11,43 % |
kamera |
0 |
0,00 % |
0 |
0,00 % |
hudba |
0 |
0,00 % |
1 |
2,86 % |
strih |
5 |
14,29 % |
3 |
8,57 % |
produkcia |
2 |
5,71 % |
4 |
11,43 % |
V rokoch 1990 až 1999 sa Eva Borušovičová vďaka Modrému z neba (1997) stala druhou domácou režisérkou celovečerného filmu pre kiná. Adriana Bartošová bola spoluautorkou hudby k rozprávke Šípová Ruženka (1990), po tri filmy strihali Margita Černáková a Alena Pätoprstá – tá však až na jednu výnimku spolu s mužom. A na prvú kameramanku sa naďalej čakalo!
V nasledujúcom období (2000 – 2009) sa produkcia filmov oproti predchádzajúcemu zdvojnásobila z 35 na 71. Bolo to i vďaka nárastu minoritných koprodukcií (z 3 na 29), o čo sa pričinil aj nový grantový systém AudioVízia, ktorý začal platiť v roku 2004 a jeho súčasťou bol podprogram 5. Minoritná koprodukcia dlhometrážnych filmov pre kiná.
2000 –2009 |
||||
71 filmov |
ženy |
% ženy |
zmiešané |
% zmiešané |
réžia |
13 |
18,31 % |
0 |
0,00 % |
scenár |
15 |
21,13 % |
6 |
8,45 % |
kamera |
0 |
0,00 % |
0 |
0,00 % |
hudba |
2 |
2,82 % |
5 |
7,04 % |
strih |
17 |
23,94 % |
2 |
2,82 % |
produkcia |
8 |
11,27 % |
18 |
25,35 % |
Hoci je obdobie rokov 2010 až 2018 o rok kratšie než prvé dve, výroba filmov sa v porovnaní s predchádzajúcou etapou takmer strojnásobila (zo 71 na 196). Nie náhodou sa kryje s obdobím fungovania Audiovizuálneho fondu.
No a v roku 2012 sme už zaznamenali hneď päť filmov, na ktorých pracovali kameramanky: Až do mesta Aš (Viera Bačíková), Najväčšie prianie (Olga Špátová) a Zuzana Piussi bola kameramankou až 3 filmov (Krehká identita, Muži revolúcie, Od Fica do Fica). Všetky uvedené filmy režírovali ženy (v 4 prípadoch bola režisérka zároveň kameramankou).
Citeľne stúpol (2,6-krát) i počet filmov, na ktorých sa podieľali strihačky. A Ľubica Čekovská bola autorkou alebo spoluautorkou hudby k 8 filmom, čo je takmer polovica z tých, ku ktorým komponovala hudbu žena.
Najväčší podiel zo žien však mali v rokoch 2010 až 2018 producentky. Lívia Filusová produkovala 5 filmov, Silvia Panáková sa ako producentka alebo koproducentka podieľala na 9 tituloch a spoločnosť PubRes sestier Zuzany Mistríkovej a Ľubice Orechovskej produkovala alebo koprodukovala 13 dlhometrážnych filmov pre kiná, od animovaných cez dokumenty až po hrané, a získala národnú filmovú cenu Slnko v sieti za najlepší hraný film (Učiteľka). Barbara Janišová Feglová produkovala Dieru v hlavu ocenenú Slnkom v sieti za najlepší dokument.
2010 –2018 |
||||
196 filmov |
Ženy |
% ženy |
zmiešané |
% zmiešané |
réžia |
35 |
17,86 % |
7 |
3,57 % |
scenár |
36 |
18,37 % |
22 |
11,22 % |
kamera |
11 |
5,61 % |
5 |
2,55 % |
hudba |
10 |
5,10 % |
7 |
3,57 % |
Strih |
30 |
15,31 % |
16 |
8,16 % |
produkcia |
29 |
14,80 % |
46 |
23,47 % |
V posledných rokoch sa v súvislosti so ženami v slovenskej audiovízii a ich podielom na tvorbe hovorilo najviac o Zuzane Piussi, ktorá režírovala 4 filmy pre kiná a venovala sa v nich dôležitým spoločensko-politickým témam: Krehká identita, Muži revolúcie, Od Fica do Fica, Ťažká voľba. Rovnaký počet filmov režírovala Mariana Čengel Solčanská – tej sa zase podarilo snímkou Únos umocniť verejný tlak na zrušenie tzv. Mečiarových amnestií. Tereza Nvotová má na konte síce len dva filmy, ale v hranej Špine sa venovala u nás stále tabuizovanej téme znásilnenia a dokumentomMečiarupriamila pozornosť na kľúčové obdobie novodobých dejín Slovenska a jeho politického protagonistu.
Spomeňme ešteDenisu Buranovú, ktorá sa vlani stala prvou ženou ocenenou Slnkom v sieti v kategórii kamera (za film Piata loď).
Nárast podielu žien v slovenskej kinematografii je určite potešiteľný, no v porovnaní s trendom v Európskej únii stále zaostávame.
Fond Eurimages
Ako súčasť Rady Európy sa kinematografický fond Eurimages zaujíma aj o otázku rovnosti pohlaví vo filmovej tvorbe. Od roku 2012 zhromažďuje údaje o pohlaví tvorcov na kľúčových pozíciách pri projektoch, ktoré fond žiadajú o podporu a spĺňajú kritériá. Výsledky ukazujú, že zastúpenie žien nie je dostatočné.
V rokoch 2014 až 2017 bolo priemerné zastúpenie žien naprieč rôznymi profesiami 31 %, 25 % žien sa podieľalo na animovaných projektoch, 38 % na dokumentárnych a 31 % na hraných. Účasť žien na tvorbe filmov v piatich základných pozíciách štábu stúpla z priemeru 23 % v roku 2012 aspoň na predvlaňajších 31 %.
Fond Eurimages skúmal projekty žiadajúce o podporu aj na základe ich rodovej vyváženosti, keď za „mužský“, resp. „ženský“ projekt označil taký, pri ktorom bolo najmenej 60 a viac percent profesií obsadených mužmi, resp. ženami. Projekt bol „vyvážený“ pri podiele mužov a žien medzi 40 a 60 %. I pri tomto pohľade na 712 projektov uchádzajúcich sa o podporu z Eurimages v rokoch 2014 až 2017 sa ukazuje, že len veľmi málo z nich je možné považovať za „ženské“. V hranej tvorbe je to 4,7 % (mužské: 74,9 %, vyvážené: 20,4 %), v dokumentárnej 16,2 % (mužské: 69,1 %, vyvážené: 14,7 %) a v animovanej 3,2 % (mužské: 80,6 %, vyvážené: 16,1 %).
V októbri 2017 prijal fond Eurimages komplexnú stratégiu na podporu rodovej rovnosti v európskom filmovom priemysle s názvom Zameranie na 50/50 do roku 2020. Súvisí s ním odporúčanie, ktorým sa vlády členských štátov Rady Európy vyzývajú:
► preskúmať svoje právne predpisy a politiku,
► zhromažďovať, monitorovať a zverejňovať údaje,
► podporovať výskum,
► podporovať pokračujúci rozvoj mediálnej gramotnosti,
► zlepšiť procesy zodpovednosti.
Príklady z Európy
Švédsky filmový inštitút už dlho pracuje na dosiahnutí rodovej rovnosti vo filmovom priemysle. Od roku 2000 zaznamenáva percentuálny podiel filmov, ktoré majú ženu v kľúčových pozíciách réžia, scenár a produkcia. Nepretržitá analýza, cielené iniciatívy a projekty i zameranie na kvalitu priniesli výsledky a napokon dosiahnutie cieľa – 50 % žien medzi tvorcami za obdobie podpory v rokoch 2013 až 2016. Švédsky filmový inštitút si navyše uvedomuje, že nie všetci akceptujú len binárne pohlavné normy a od minulého roku poskytuje podávateľom žiadostí možnosť zadať do kategórie pohlavia nielen mužské a ženské, ale aj „iné“.
Základné zistenia švédskeho inštitútu sú: s rastúcim rozpočtom klesá počet žien zapojených do výroby filmu, filmy s hlavným mužským hrdinom získavajú vyššiu podporu, scenáristky píšu viac scenárov pre herečky v hlavnej úlohe, vek je u žien limitujúcim faktorom – potenciál získať hlavnú úlohu u nich po štyridsiatke dramaticky klesá, zatiaľ čo muži okolo päťdesiatky sa v hlavných úlohách objavujú často.
Nemecká Federálna filmová rada (FFA) prezentovala na Berlinale 2017 svoju prvú štúdiu rodového zastúpenia tvorcov celovečerných filmov v nemeckom prostredí, z ktorej vyplýva, že v pozícii réžia bolo 72 % mužov, 23 % žien a v 5 % bola zmiešaná účasť. V pozícii scenár bolo 60 % mužov a 23 % žien a v oblasti produkcie to bol 58-percentný podiel mužov a len 14-percentný podiel žien.
Viedenská univerzita spracovala údaje Rakúskeho filmového inštitútu za roky 2012 až 2016. Zistenia boli nasledujúce: 20 % podpory išlo producentkám, režisérkam a scenáristkám. Podiel žien pritom klesá s rastúcou výškou podpory. Podľa profesií majú ženy najvyšší podiel spomedzi 15 kľúčových pozícií v kategóriách kastingu (91 %) a kostýmov (90 %). Najmenšie zastúpenie majú kameramanky (12 %), zvukárky (5 %) a osvetľovačky (0 %). Ďalšie profesie: hudba 15 % žien, produkcia 16 %, réžia 26 %, scenár 29 %. Ak film režírujú ženy, je o 14 % vyšší podiel žien aj na ďalších kľúčových pozíciách. A hoci sa podľa prieskumu dostalo najvyššej podpory projektom režírovaným mužmi, v sledovanom období to boli práve filmy režisérok, ktoré častejšie získavali festivalové a divácke ocenenia.
Na 16. pracovnom stretnutí členov EFARN-u (European Film Agency Research Network) v októbri 2018 vo Viedni sa jeho členovia zhodli na dôležitosti zhromažďovania údajov v oblasti rodovej rovnosti a rozmanitosti a na potrebe nájsť jednotné kritériá na vytvorenie celoeurópskych štatistík.
Snahou je získať porovnateľné údaje z jednotlivých členských štátov tak, aby bolo možné v roku 2020 publikovať súborné údaje za všetky krajiny.
Miro Ulman
Poznámka autora: Základom tohto textu je moja štúdia pre bratislavské zasadnutie členov rady fondu Eurimages v júni 2017, ktorá bola revidovaná a doplnená o údaje ku koncu roku 2018 a spred roku 1990.