Stať sa nesmrteľným a potom umrieť

Teším sa, že Filmotéka Kina Lumière v Bratislave si v januári pripomína storočnicu „Američana v Paríži“ Jeana-Pierra Melvilla veľmi slušnou retrospektívou, ktorú tvorí sedem filmov. Výborné je, že máme možnosť vidieť aj filmy, ktoré nie sú notoricky známe.

Melville sa preslávil najmä gangsterkami a policajnými filmami alebo, presnejšie, tým, že ich preniesol z Ameriky do Európy. Zďaleka však neostal iba pri žánri. Napríklad Bob hazardér je krásny heist film, čo bol v roku 1956 stále nový subžáner, no zároveň je to učebnicový mestský film, ktorý podrobne vykresľuje prostredie Montmartru (miesto parížskeho podsvetia, nie rozkošne nešikovných dievčat). Melville často nakrúcal na ulici, čo v tom čase nebolo úplne bežné, a tak sú jeho filmy plné skutočného mestského života. Kino premietne aj jeden z posledných Melvillových filmov, v ktorých už viac cítiť existenciálnu beznádej, osamelosť hrdinov, temnotu a trochu fatalizmu: Osudový kruh obsahuje približne polhodinovú nemú, hypnotickú sekvenciu lúpeže.

Diváci sa však môžu tešiť aj na jeho rané diela – málo videný krátky film 24 hodín zo života klauna a celovečerný debut Mlčanie mora, adaptáciu zásadnej knihy francúzskeho odboja od Vercorsa. Ide o príbeh muža a jeho netere, ku ktorým sa počas okupácie nasťahuje nemecký dôstojník. Ten sa snaží ukázať, že je vzdelaný človek, ktorý má rád francúzsku kultúru, no muž s neterou volia cestu pasívneho odporu a odmietajú sa s ním rozprávať.

Melville sa počas vojny sám zúčastnil na odboji a k tomuto obdobiu sa vrátil ešte dvakrát – filmami Kňaz Léon Morin a Armáda tieňov, ktoré sú takisto súčasťou retrospektívy. Druhý z nich bol dlho zaznávaný, hoci ide o jeden z Melvillových vrcholných filmov a pravdepodobne jeho najosobnejší. Odboj nezobrazuje romanticky, ale tragicky. Postavy sú síce hrdinovia, no v skutočnosti majú bližšie k osamelým gangstrom a policajtom Melvillových posledných filmov.

Možno ide o náhodu, možno o dramaturgický zámer, no diváci Filmotéky Kina Lumière si budú môcť Melvillove diela porovnať s niekoľkými ďalšími, viac či menej žánrovými filmami. Mám na mysli predovšetkým ľúbostno-kriminálnu klasiku Louisa Malla Výťah na popravisko či tak trochu zabudnutý film Martina Hollého Prípad pre obhajcu, jeden z prvých (a zároveň naozaj vydarených) pokusov o kriminálny film na Slovensku.

odporúča filmový kritik a programový dramaturg festivalov a kina Tomáš Hudák