Rok nevšednej premiéry aj vyčkávania

Rok 2015 v slovenskom animovanom filme sa niesol najmä v znamení dlhodobých príprav nových titulov, domácich úspechov študentských filmov, žiadneho krátkeho filmu v distribúcii a prvej celovečernej slovenskej animovanej snímky od roku 1980. V niečom sme teda postúpili, v niečom zase zaostali.

Distribučne pokryli dopyt po animácii tradične skôr festivaly, najnovšie snímky sa predstavili na Áčku v Bratislave a Fest Anči v Žiline. Áčko uviedlo v rámci súťažnej sekcie nové študentské filmy nádejných autorov z Ateliéru animovanej tvorby FTF VŠMU. Ocenenie za najlepší animovaný film získala spoločenská kritika neschopnosti establišmentu zachovať poriadok – westernová groteska Kovbojsko od Dávida Štumpfa.

Lyrická introspekcia vo filme Mila Fog Marty Prokopovej v mnohom pripomenula snímku Terrencea Malicka Strom života; autorka sa v ňom vyznáva z animistickej fascinácie krásou prírody a celého univerza. Na inú podobu spätosti s prírodou a na nevyhnutný zánik života odkazoval pochmúrny príbeh na motívy rozprávky Pavla Dobšinského, bábkový Braček Jelenček Zuzany Žiakovej.

Aj na medzinárodnom festivale animácie Fest Anča získal ocenenie v slovenskej súťaži animovaných filmov študentský titul. Príbeh osamelosti a staroby s mierne morbídnym podtónom v podobe návratu vypchatého domáceho zvieratka Half bábka vznikol na FTF VŠMU ako absolventský film belgickej študentky Jasmine Elsen. Dávid Štumpf bol za Kovbojsko odmenený distribučnou cenou a na industry programe Nové talenty dostal spolu s Michaelou Mihályiovou ocenenie za najlepší pripravovaný projekt s názvom Koniec.

Predstavené boli aj najnovšie snímky roku 2015. Kriedová animácia Stabilita Daniely Krajčovej, premiérovo uvedená na významnom medzinárodnom festivale DOK Leipzig, rozprávala príbeh osamostatnenia a oslobodenia sa ženy z pazúrov dysfunkčnej rodiny. Videoklipy Dýchať síru Mariána Vredíka a Duch mesta Andreja Kolenčíka a Veroniky Kocourkovej zasa dokazujú, že aj komerčne zadané projekty môžu mať umeleckú hodnotu.

Po Stabilite mal koncom roka domácu premiéru aj druhý profesionálny krátky animovaný film – Hviezdny taxík autorskej dvojice Igor Derevenec a Juraj Krumpolec. Príprava projektu trvala celkovo takmer 10 rokov a výsledkom je výtvarne a animačne nesmierne nápaditá a svieža dobrodružná rozprávka o osudoch malého chlapca, ktorý cestuje so záhadným taxikárom naprieč vesmírom.

Vlani vznikol aj prvý slovenský celovečerný animovaný film od roku 1980. Režisér Jakub Kroner nadviazal titulom LokalFilmis na svoj dlhoročne úspešný webový projekt LokalTV a jeho snímka prilákala do kín v prvom týždni od uvedenia vyše 30-tisíc divákov. LokalFilmis vychádzal z dobre zabehnutého univerza LokalTV a ťažil z popularity známych postavičiek. Zápasil však najmä s problémom nevyváženej dramaturgie aj rozdielnej atraktívnosti a vtipnosti jednotlivých ikonických postáv. No ako výsostne komerčne orientovaný projekt si LokalFilmis zaslúži uznanie za schopnosť tvorcov financovať celý projekt z vlastných zdrojov.

Pripravované slovenské projekty sa v roku 2015 okrem industry programu Fest Anče úspešne prezentovali aj v zahraničí. Na najdôležitejšom animačnom industry podujatí pre strednú a východnú Európu Visegrad Animation Forum (VAF) v Třeboni to boli tituly Nočná režiséra Andreja Gregorčoka, Bolo raz more Joanny Kożuch a medzi projektmi vo fáze produkcie Drobci Vandy Raýmanovej. V Třeboni počas Anifilmu a v Badene vo Švajčiarsku na významnom festivale Fantoche prezentoval Peter Budinský svoj pripravovaný celovečerný film vo fáze vývoja Srdce veže. Seriál Websterovci Kataríny Kerekesovej hľadal medzinárodných partnerov na najvýznamnejšom európskom industry podujatí pre animované seriály Cartoon Forum v Toulse (Francúzsko). Filmy Kovbojsko a Half bábka reprezentuje od roku 2015 na medzinárodnom trhu spoločnosť New Europe Film Sales, ktorá v minulosti zastupovala napríklad Posledný autobus alebo Sneh.

Vďaka organizačnej participácii tunajšej Asociácie producentov animovaného filmu na VAF sa slovenské snímky mohli uchádzať aj o uvedenie vo výbere Visegrad Animation Rallye, ktorý prezentuje najvýraznejšie mladé talenty animovaného filmu z krajín V4. Snímky Fongopolis Joanny Kożuch a In Line Kamily Kučíkovej sa tak spolu s ďalšími šiestimi titulmi z krajín V4 dostali do finálneho výberu, ktorý putoval v podobe DVD po zahraničných filmových trhoch a premietal sa na vyše 15 zahraničných festivaloch.

Zahraničie prejavuje o slovenskú animáciu celkovo výrazný záujem. Našu tvorbu vlani prezentovali prostredníctvom fokusov v Maďarsku na festivale Anilogue, v Austrálii na Melbourne International Animation Festival, v Írsku na Visegrad Film Festival, vo Francúzsku na À l’Est, du Nouveau a v Česku na festivale PAF.

Krátkometrážna tvorba možno v minulom roku mierne zaostala v počte dokončených profesionálnych filmov, no túto skutočnosť nemožno považovať za jej postupný úpadok. Vo vývoji alebo v produkčnej fáze je momentálne množstvo krátkych filmov, ale aj seriálov. Nízky počet uvedených snímok v roku 2015 je iba prejavom relatívne nízkeho počtu aktívnych tvorcov v korelácii s priemernou dĺžkou výroby animovaného filmu na Slovensku.

Kľúčovým hráčom v oblasti krátkometrážnej animovanej produkcie je spoločnosť Bfilm, zastrešujúca výraznú časť tunajšej tvorby. Aktuálne zastupuje najmä tvorcov mladšej generácie, ako sú napríklad Mária Oľhová, Dávid Štumpf, Martin Smatana alebo Joanna Kożuch.

V produkcii je dlhodobo aj vysoký počet seriálov, ale ich dokončenie, samozrejme, nemožno očakávať v jednom roku. Produkčné zázemie, veľkosť realizačných tímov a dĺžka výroby sa v každom prípade výrazne líšia. V roku 2015 bola úspešne dokončená druhá séria seriálu Mimi & Líza Kataríny Kerekesovej (spoločnosť Fool Moon), ktorú odvysielala RTVS počas Vianoc. Vo výrobe má Kerekesová nový projekt Websterovci, Vanda Raýmanová (Objectif) pokračuje v tvorbe Drobcov, Jaroslav Baran (Animoline) spolupracuje v poľsko-slovenskej koprodukcii na výrobe seriálu Pán Toti, na projekte Grécke báje zase robí Jaroslav Niňaj (Polygon Production), Ivan Popovič pokračoval v cykle Mať tak o koliesko viac (My Studio) a nové časti v decembri 2015 odvysielala RTVS. Niekoľko ďalších seriálov je už dlhodobo vo fáze vývoja.

Rok 2015 v slovenskom animovanom filme sa dá charakterizovať ako rok vyčkávania; za jeho najväčšie úspechy možno považovať kontinuálnu podporu nových krátkometrážnych aj seriálových projektov komisiami Audiovizuálneho fondu a ochotu mladých tvorcov zotrvať pri tvorbe krátkych autorských filmov, bez túžby púšťať sa do komerčne orientovaných projektov. Rovnako sa ukazuje, že o našu animáciu je záujem aj v zahraničí, kde ju popri klasických prehliadkach sleduje komunita profesionálov a medzi sľubné projekty patria napríklad Srdce veže, Websterovci alebo Drobci. V oblasti krátkeho autorského filmu, ale aj televíznej a celovečernej tvorby sme nepochybne vykročili k ďalšiemu pozitívnemu vývoju.


Maroš Brojo (programový riaditeľ medzinárodného festivalu animovaných filmov Fest Anča)
FOTO: LokalFilmis, zdroj: Inout Studio