Sloboda opäť nebola zadarmo

Viac ako 60 filmov za šesť dní (20. – 25. novembra 2014) uviedol 15. ročník medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Jeden svet, ktorý organizuje občianske združenie Človek v ohrození. Konal sa v kinách Mladosť a Film Europe, v kinosále VŠMU, v KC Dunaj a v Dome Quo vadis. Popri filmoch ponúkol aj besedy na aktuálne témy a stretnutia so zaujímavými ľuďmi.

Do sekcie 25 rokov od Novembra ’89 patril aj otvárací film Magický hlas rebelky, plastický portrét speváčky Marty Kubišovej z dielne Olgy Sommerovej, ktorá bola hosťom festivalu. S témou života pred Novembrom korešpondovali aj portréty Olgy Havlovej (Olga, r. Miroslav Janek) a historika Jána Mlynárika (Lyrik, r. Arnold Kojnok). Hlbokým pohľadom na totalitný režim bol nemecký film Rodina, v ktorom sa režisér Stefan Weinert vracia k osudom ľudí, čo zahynuli pri pokuse o prekonanie Berlínskeho múru. Silné výpovede pozostalých, ktorí sa ani desiatky rokov po udalostiach nemôžu dozvedieť celú pravdu, strieda reč archívnych dokumentov odhaľujúcich metódy, ktoré používala neslávne známa Stasi na zahmlievanie toho, čo sa stalo; o absurdnej beztrestnosti iniciátorov týchto zločinov ani nehovoriac.

Jeden svet sa tematicky zameriava na ľudské práva v najširšom zmysle – politicko-ekonomickom, ekologickom, gendrovom... Silno rezonovala téma extrémizmu, či už v mapovaní tohto javu v Česku od 90. rokov minulého storočia do súčasnosti (161>88, r. ANTIFA), alebo v podobe konkrétneho prípadu, keď skupina neonacistov hodila zápalnú fľašu do domu rómskej rodiny a spôsobila ťažké popáleniny dvojročnému dievčatku: snímka Fedora Gála a Martina Hanzlíčka 35 mesiacov s Natálkou mapuje nielen samotnú udalosť a potrestanie vinníkov, ale aj dobre mienenú snahu materiálne i morálne podporiť postihnutú rodinu (s nejednoznačným výsledkom). Holandský krátky film Navždy chuligán (r. Jan-Dirk Bouw) bol spoveďou futbalového hooligana, ktorý je zároveň gej, čo musí pred svojimi kumpánmi úzkostlivo tajiť (vystupuje tu iba v animovanej podobe).

Počínanie nadnárodných korporácií pri dosahovaní zisku bez ohľadu na ekologické či ľudskoprávne aspekty bolo témou investigatívnych snímok Život vo fľaši (o metódach firmy Nestlé pri získavaní zdrojov vody; r. Urs Schnell), Podozrivá čokoláda (detská práca pri zbere kakaových bôbov; r. Miki Mistrati) či Kde sa vyrába Apple (neznesiteľné pracovné podmienky v čínskej továrni, kde sa vyrábajú komponenty pre firmu Apple; r. Anne Poiret).

V programe festivalu našli svoje miesto aj domáce filmy: popri spomínanom Lyrikovi to boli Zamatoví teroristi (r. P. Pekarčík, I. Ostrochovský, P. Kerekes), dokument o rómskom holokauste Baro mariben (r. Paula Ďurinová), jeden diel z cyklu RTVS Família (Renátine kríže, r. Silvester Lavrík) či prírodopisný dokument Vlčie hory o unikátnom prírodnom teritóriu na východnom Slovensku (r. Erik Baláž). Jeden svet organizuje aj súťaž slovenských dokumentov, v ktorej sa stretlo šesť titulov: popri štyroch, ktoré sú známe z distribúcie (Comeback, Felvidék – Horná zem, Všetky moje deti) či z televízneho uvedenia (Neznámi hrdinovia),boli premiérovo uvedené dve novinky: celovečerný dokument Anabely Žigovej Salto Mortale a stredometrážny Priamy prenos Zuzany Piussi na tému týraných detí. Víťazom sa stal film Dušana Hudeca Neznámi hrdinovia o amerických letcoch, ktorí počas druhej svetovej vojny pomáhali poraziť fašizmus na našom území a ktorých Slováci, riskujúc život, ukrývali vo svojich domovoch.

Sloboda nie je zadarmo – tak znelo motto festivalu Jeden svet 2014. V skutočnosti nám to festival pripomína každý rok. A to je dobre.


JEDEN SVET 2014
CELKOVÝ ROZPOČET FESTIVALU: 50 000 eur
PODPORA AVF: 14 000 eur

Jaroslav Hochel ( filmový publicista )