Opäť nastal čas „nových začiatkov“, keď si mnohí hovoria, že sa pustia do ďalšieho roka s čistým štítom, a vybičujú svoje predstavy, ako sa pričinia o šťastie svoje a v tom lepšom prípade aj svojich blízkych.

Pred sebou máte Film.sk 1/2015, ktoré vznikalo ešte v roku 2014. Prirodzene. A, prirodzene, opäť sa ukázalo, že nie je jednoduché s istotou hovoriť o tom, čo bude o mesiac, nevraviac o nepredvídateľnosti nasledujúceho dňa. Napriek tomu sa v novom čísle časopisu dočítate – prirodzene – o viacerých januárových novinkách. Lenže keď televízie ukončia vysielanie filmu strohou informáciou o jeho tvorcoch bez toho, aby nechali prebehnúť kompletné záverečné titulky, divák – drzo poháňaný vpred – tým veľa stráca. Vo Film.sk býva skraja roka zvykom zhodnotiť rok predchádzajúci, a tak trojica autorov ponúka (vlastné) pohľady na to, ako vlani vyzerala slovenská hraná, dokumentárna a animovaná tvorba. No a k roku 2014 sa budeme vracať aj v ďalších číslach – prirodzene.

Do minulosti sa vracajú aj dve slovenské novinky s januárovou premiérou, konkrétne hraný film Rukojemník v réžii Juraja Nvotu a dokument Anny Gruskovej Návrat do horiaceho domu. Tú druhú snímku síce nenasadzuje do kín žiadna distribučná spoločnosť, ale rozhodli sme sa jej venovať rovnocenný priestor. V rubrike Novinky to budeme tento rok robiť pri každom slovenskom titule, ktorý sa dostane do kina z iniciatívy jeho tvorcov a producentov a nebude mať len festivalové uvedenie.

Medzi recenziami nájdete tentoraz dva zahraničné filmy – Mami! (r. Xavier Dolan) a Vyššia moc (r. Ruben Östlund). Druhý z nich sa zaoberá závažnou situáciou, keď sa hrdinovia vracajú k udalosti, ktorá výrazne zasiahla do stability zdanlivo kompaktnej rodiny.

Za redakciu Film.sk vám želám, aby sa vám rok 2015 vydaril. A aby sa pohľady do minulosti čo najmenej spájali s trpkými pocitmi.

Daniel Bernát