Začiatok stránky, titulka:
Pokračovanie obsahu:
Katarína Poliačiková
vizuálna umelkyňa
Úplne prvým zásadným filmom bola pre mňa Jakubiskova Perinbaba. Ani nie tak pre ľúbostnú story, i keď tá ma ako dieťa určite zaujímala tiež. Podstatná pre mňa bola režisérova podmanivá surreálna vizualita a predovšetkým to, že dal veľký priestor a doslova i tvár smrti, teda niečomu, čo bolo (a stále do veľkej miery je) v našej spoločnosti tabu. Jakubiskovu Zubatú som milovala a zároveň som z nej mala strach. Myslím, že pre mňa ako dieťa bolo zásadné vidieť tieto obrazy a čiastočne si tak vyplniť určité prázdne miesta v porozumení svetu. Aj dnes s odstupom mnohých rokov ma fascinuje, ako Jakubisko spravil zo smrti niečo premenlivé – niečo, čo má mnoho tvárí, čo je strašidelné i zvodné zároveň.
S touto témou súvisí i ďalší obľúbený film, tentoraz súčasný a od ženy režisérky. Krátky film Strigov Barbory Berezňákovej sa ma dotkol veľmi hlboko. Predstavuje pre mňa výborné spojenie formy a obsahu. Režisérke a súčasne kameramanke sa prostredníctvom práce s kamerou (ako aj vďaka neurozprávanosti) podarilo komunikovať niečo rýdzo osobné bez toho, aby skĺzla do pátosu. Strigov je bolestivý i poetický návrat do sveta, ktorý už nie je – sveta, v ktorom azda ešte vedeli, ako si „posedieť“ so žiaľom, ktorý odchod blízkeho sprevádza.
V Bratislave žijem 16 rokov, a ak by som chcela niekomu zo svojich vzdialených blízkych predstaviť toto mesto, poviem, nech si pozrie film Čiary. Barbora Sliepková v ňom dokázala zachytiť nuansy a špecifiká Bratislavy cez osobité rozprávania a vizualitu. Na tomto filme oceňujem i to, že okrem jeho dokumentárnej roviny vo vzťahu ku konkrétnemu miestu sa v Čiarach vynárajú témy – osamelosť, vzťahy, kariéra, snaha o zmenu –, ktoré presahujú lokálne prostredie a prehovárajú k publiku z rôznych kontextov.
A nedávno som videla Bielu na bielej od Viery Čákanyovej. Celkovo ma vždy zaujímajú „vedľajšie produkty“ veľkých projektov – niečo, čo vznikne akoby mimochodom a vďaka tomu v sebe nesie istú ľahkosť a presvedčivosť, silu. Myslím, že tento film je dobrým príkladom takejto situácie.