Creative Europe Desk Slovensko informuje

EACEA zverejnila výsledky výzvy CREA-MEDIA-2021-FILMOVE, Filmy v pohybe (výberová podpora kinodistribúcie). Žiadateľmi v tejto výzve sú obchodní zástupcovia a distribučné spoločnosti dostávajú podporu na distribúciu následne od nich (ide o tzv. kaskádový grant), čo je dôvod, prečo máme k dispozícii iba celkové čísla: tri slovenské distribučné spoločnosti (ASFK, Film Europe, Forum Film) dostali na distribúciu ôsmich európskych filmov (Miluj svojho robotaParíž, 13. obvodNajhorší človek na sveteNámesačníciTitánA ChiaraĽúbil som svoju ženuOuistreham) spolu 72 520 eur. V júni budú mať uzávierku tieto výzvy programu Kreatívna Európa, podprogramu MEDIA: Európske VOD siete a operátori (European VOD networks and operators) s uzávierkou 2. 6., Európski predajcovia práv (European sales agents) s uzávierkou 14. 6. a Trhy a siete (Markets and networking) s uzávierkou 28. 6.

vs

Chlieb náš každodenný v Cannes

V oficiálnom programe 75. ročníka festivalu v Cannes (17. – 28. 5.) uviedli bakalársky film Alice Bednárikovej Chlieb náš každodenný. Na medzinárodných festivaloch zaujal už jej predošlý film Nuda, v ktorom sa takisto pohráva s filmovým rozprávaním a dovoľuje si rôzne formálne výstrelky. „Ak má postava frajerov, musí sa s nimi všetkými vášnivo bozkávať pred domom. Ak postavy pijú, pijú všetci spolu v jednej miestnosti za sprievodu hudby. Ak sa niekto zraní, musí mať sadru, barly a krívať – jednoducho, usilujem sa využiť prostriedky hraného filmu na maximum,“ približuje režisérka v rozhovore pre canneské vydanie Film.sk„Akokoľvek sa budeme snažiť vytvoriť autentický portrét reality, nikdy sa nám to nepodarí, môžeme sa k nej len priblížiť. Pre mňa je oveľa zaujímavejšie akceptovať, že fikcia je fikcia, a pomedzi to hľadať úlomky pravdy a nachádzať ten ,život‘, ktorý poznáme (v dialógoch, reakciách, emóciách, herectve),“ opisuje Bednáriková a dodáva: „Vo filme som chcela vyjadriť lásku k prostrediu, z ktorého pochádzam, no nezabúdať ani na surovosť a tragédiu, ktoré sú jeho súčasťou.“ Film Chlieb náš každodenný uviedli v sekcii študentských krátkych a stredometrážnych filmov La Cinef. Slovenská kinematografia bola v Cannes zastúpená aj na filmovom trhu Marché du Film vo viacerých programoch. Tradične ju reprezentovalo SFÚ v prezentačnom pavilóne a netradične aj Kino Lumière v porote, ktorá udelila ocenenie Europa Cinemas Label jednému z dvanástich európskych filmov v sekcii Quinzaine des réalisateurs.

jj

Art Film Fest tento rok nebude

Organizátori zrušili 29. ročník Art Film Festu, ktorý sa mal konať od 17. do 24. 6. v Košiciach. Dôvodom sú chýbajúce financie. Pre pandémiu sa festival nekonal ani v roku 2020 a vlani mal zredukovanú, päťdňovú podobu. „Art Film Fest sa dlhé roky profiluje ako štandardný medzinárodný filmový festival, ktorý v deväťdňovom vydaní predstavuje jednu z najnáročnejších kultúrno-spoločenských udalostí každoročne organizovaných v Slovenskej republike. Na dosiahnutie aspoň minimalistického finančného rozpočtu, ktorý by umožnil zrealizovať festival v rozsahu, aký účastníci a návštevníci nielen poznajú, ale aj očakávajú, chýba viac ako 200 000 eur. Od jesene minulého roku sme oslovili niekoľko desiatok štátnych i súkromných spoločností a firiem. Covidová pandémia, vojnový konflikt na Ukrajine, ako aj výrazný nárast nákladov predovšetkým na energie sa v prípade oslovených subjektov prejavili v podobe odmietnutej alebo neraz len symbolicky vyjadrenej finančnej podpory. Do poslednej chvíle sme dúfali, že niektoré dôležité subjekty, ktoré nám spoluprácu predbežne prisľúbili, sľub aj dodržia. Ďalej sme už však čakať nemohli,“ píše v stanovisku producent festivalu Ján Kováčik. Organizátori chceli tento ročník pôvodne venovať spomienke na dlhoročného prezidenta festivalu Milana Lasicu. Aj preto sa budú snažiť spraviť všetko pre to, aby sa Art Film Fest konal v júni 2023. „Zaslúži si to história festivalu, pamiatka jeho dlhoročného prezidenta a v neposlednom rade aj jeho návštevníci,“ uzatvára Kováčik.

jj

Noční jazdci v Bologni

Blu-ray nosič s filmom Noční jazdci Martina Hollého, ktorý digitálne zreštauroval a vydal SFÚ, vybrali do prestížnej súťaže 36. ročníka festivalu klasických filmov Il Cinema Ritrovato v Bologni (25. 6. – 3. 7.). „Už po piaty rok za sebou sme vo finálovom výbere, v spoločnosti svetovej vydavateľskej špičky: Arbelos Films, Arrow Film, BFI, The Criterion Collection, Kino Lorber, Potemkine Film či Second Run. Nie sme tam náhodou, ale vďaka samotným filmom, ako aj úrovni ich digitálneho reštaurovania,“ približuje riaditeľ NKC SFÚ Rastislav Steranka. „Práca, ktorú odvádza pracovisko Digitálnej audiovízie, je na úrovni minimálne európskej špičky. Potvrdzuje to nielen účasť vo finálovom výbere tejto prestížnej súťaže, ale aj mnohí kolegovia z festivalov klasických filmov, archívov a kinematék po celej Európe, ktorí sa vždy veľmi potešia, keď sa im do rúk dostanú naše vydania digitálne zreštaurovaných klasických slovenských filmov,“ dodáva Steranka.

jj

Cenzorka sa uchádza o nomináciu na Európsku filmovú cenu

O nomináciu na Európsku filmovú cenu sa po rozhodnutí SFTA bude uchádzať film Cenzorka režiséra Petra Kerekesa a producenta Ivana Ostrochovského. Vo svetovej premiére ho vlani v septembri uviedol festival v Benátkach, kde získal cenu za najlepší scenár. Ďalšie ceny si tvorcovia priniesli z Chicaga, Cottbusu, Káhiry, Belehradu, Les Arcs aj od arabských filmových kritikov, ktorí ho označili za najlepší európsky film roka. Najlepším slovenským hraným filmom sa stal na udeľovaní cien Slnko v sieti, kde získal ceny za réžiu, scenár a ženský herecký výkon v hlavnej úlohe. Cenzorka bola aj slovenským kandidátom na Oscara, kde však neuspela. To, či sa jej podarí získať nomináciu na Európsku filmovú cenu, bude známe 8. 11. Slávnostné odovzdávanie sa uskutoční 10. 12. v Reykjavíku.

jj