Začiatok stránky, titulka:
Pokračovanie obsahu:
Pozíciu kameramana prirovnáva Laco Kraus k pozícii brankára: „S režisérom stojí na čele tímu, ako jediný vidí cez kameru, čo bude na obraze, takže jeho zodpovednosť je obrovská. Ak dostane brankár gól, prehráva celý tím – keď kameraman pokazí záber, prehráva celý štáb,“ hovorí pre Film.sk čerstvý držiteľ Slnka v sieti za výnimočný prínos slovenskej audiovízii. Rovnakú cenu dostal in memoriam režisér a pedagóg Stanislav Párnický. V čísle na neho spomínajú kolegovia a viac o jeho živote a diele prezradí text režiséra Martina Šulíka.
Za udeľovaním cien Slnko v sieti, ktoré sa konalo už po dvanásty raz, sa ohliadame v rubrike Ohlasy a takisto sa venujeme Týždňu slovenského filmu, ktorý tradične nadviazal na udeľovanie národných filmových cien a rekapituloval uplynulý rok v slovenskom filme. V redakcii sme ocenili, že počas panela o slovenskej filmovej vede sa Film.sk venoval samostatný príspevok aj následná podnetná diskusia. Ďakujeme.
Šesťdesiate výročie založenia Slovenského filmového ústavu sme si vo Film.sk pripomenuli už v apríli, v májovom čísle štartuje seriál s dvomi novými podrubrikami. V prvej sa budeme venovať profesiám, ktoré sú spojené s činnosťou ústavu. Začali sme v oddelení fotoarchívu. V druhej podrubrike dostanú priestor vždy dve osobnosti, ktoré napíšu, ako vnímajú Slovenský filmový ústava s čím sa im spája. Prvými respondentmi sú Eduard Grečner a Ľubica Orechovská.
Medzi novinkami predstavujeme minoritný dokument, ako aj dve domáce hrané majority, ktoré majú spoločné to, že vznikali s veľmi nízkym rozpočtom. Snímkou s rozpočtom stlačeným na minimum je aj Mimi Miry Fornay, nedávno ocenená v Berlíne. „Mimi je dobrodružný rodinný film s posolstvom o tom, že láskavosť, príroda a deti sú pre túto planétu podstatné. Rozpočet Mimi bol neštandardný, a tak skúšame aj neštandardnejšiu distribúciu. Aj ľudí v Berlíne nadchlo, keď sme deťom po premiére rozdávali semiačka. To teraz ponúkame aj školám,“ hovorí Mira Fornay v rozhovore v čísle. Hoci sa Mimi venuje naplno, jasno má už aj o ďalšom filme. „Je to film na intímnu tému, o vnútornej slobode a otázke rozhodnutia. Komponujem to cez voľbu mať či nemať deti, ale nie je to o bezdetnosti. Je to o slobode, slobode, že sa rozhodnem inak ako niekto iný. A k tomu sa ťažko robí výskum v nejakej inštitúcii, musím ísť veľa do seba, do vlastnej skúsenosti, pretože sloboda je pre mňa jedna z najdôležitejších vecí na svete. Bude to romantická lovestory.“
Matúš Kvasnička, šéfredaktor