Začiatok stránky, titulka:
Pokračovanie obsahu:
76. Cannes
V Cannes uvidia Electru, Juraj Krasnohorský je Producer on the Move
O Zlatú palmu sa budú tento rok v Cannes v hlavnej súťaži uchádzať snímky od Alice Rohrwacher, Wima Wendersa, Kena Loacha, Todda Haynesa, Catherine Breillat, Wesa Andersona či Akiho Kaurismäkiho. Mimo súťaže tu od 16. do 27. mája premietnu aj najnovšieho Indianu Jonesa či novinky Martina Scorseseho a Steva McQueena. V Cannes bude zastúpené aj Slovensko. Festival uvedie česko-francúzsko-slovenský koprodukčný film Electra (r. Darie Kashcheeva) a v programe Producers on the Move bude Slovensko reprezentovať Juraj Krasnohorský.
V Česku pôsobiaca režisérka Daria Kashcheeva sa pred pár rokmi preslávila animovaným filmom Dcéra (2019), ktorý získal množstvo cien, študentského Oscara aj oscarovú nomináciu v kategórii krátkych animovaných filmov. Jej novinka Electra súťaží v Cannes v študentskej sekcii La Cinef.
„Vo filme sa kombinuje pixilácia, bábková animácia a spomalene nakrútené zábery. Nič podobné v takej veľkej miere som predtým nerobil. Veľkou výzvou bola najmä práca s hercami. Pri pixilácii živých ľudí totiž neplatia mnohé veci, na ktoré ste ako animátor zvyknutý. Musíte rátať s tým, že ľudia majú obmedzenú výdrž. Každý záber s hercom bol navrhnutý tak, aby sa stihol nasnímať do troch hodín, ale aj to už bolo občas na hrane,“ povedal pre newsletter What’s Slovak in Cannes slovenský animátor Marek Jasaň, ktorý na filme spolupracoval v pozícii hlavného animátora. „Využívali sme aj bábkovú stop-motion animáciu, a to pri väčšine predmetov vrátane látok, mejkapu hercov či animovateľných figurín v životnej veľkosti, vytvorených na mieru . A treťou technikou, s ktorou sme pracovali, bola akási spomalená obmena klasicky nakrútených záberov. Herci museli asi päťkrát pomalšie zahrať akciu a pritom ich snímala kamera s vyššou frekvenciou. Záber sa potom postprodukčne zrýchlil a vystrihlo sa z neho niekoľko políčok, aby sa vytvoril dojem pixilácie. Tak bolo urobených iba zopár záberov, ktoré by sa predchádzajúcimi dvoma technikami robili veľmi komplikovane.“
Slovenský koproducent filmu Electra Juraj Krasnohorský bude v Cannes účastníkom prestížnej producentskej platformy Producers on the Move. „Producers on the Move je výber 20 producentov z Európy, ktorí sú každoročne počas festivalu v Cannes prezentovaní ako nádejná nastávajúca generácia, ktorú sa oplatí sledovať. Byť v tomto výbere je pre mňa veľká česť, lebo splniť podmienky nie je ľahké. Bodový systém vyžaduje mať realizované filmy, medzinárodné koprodukcie, absolvované workshopy, ale navyše aj filmy v prestížnych súťažiach, ako Berlín alebo Cannes. Práve premiéra nášho filmu White Plastic Sky na tohtoročnom festivale v Berlíne mi umožnila dosiahnuť potrebný počet bodov,“ vysvetlil pre Film.sk Krasnohorský. „Hlavný zmysel programu vidím v tom, že v Cannes pre nás organizátori usporiadajú stretnutia s vybranými predstaviteľmi európskeho filmového priemyslu, ktorým budeme môcť exkluzívne prezentovať svoje projekty. Pre mňa to má zmysel práve z tohto dôvodu, keďže sme dokončili vývoj hraného filmu Pád so scenáristom Patrikom Paššom ml. v plánovanej réžii Juraja Lehotského, ktorý máme ambíciu realizovať ako európsky film so zahraničnými partnermi, v anglickom jazyku a so špičkovým medzinárodným hereckým obsadením. Je to pre mňa nová výzva a vlastne aj v kontexte slovenského filmu je to v niečom nové,“ povedal Krasnohorský. Myslí si, že platforma mu môže pomôcť nájsť správnych partnerov. „Vo všeobecnosti je najsilnejšou devízou každého producenta jeho osobný kredit alebo dobrá povesť, takže akýkoľvek osobný úspech alebo výber na prestížny workshop alebo do prestížneho programu je v očiach zahraničných partnerov dôležitý a môže priniesť nové pracovné príležitosti,“ dodal producent. Okrem spomínaného Pádu, ktorý vstupuje do fázy financovania, aktuálne pripravuje na leto zložité nakrúcanie bábkového animovaného filmu O nepotrebných veciach a ľuďoch. Spolupracovať na ňom bude aj so spomínaným animátorom Marekom Jasaňom. Krasnohorského momentálne zamestnávajú aj tri aktuálne premiérované tituly: dva spomínané – White Plastic Sky a Electra a tretí krátky film Záhrada srdca od Olivera Hegyiho, ktorý bude mať premiéru na prestížnom Animafeste Zagreb. Slovenská premiéra White Plastic Sky bude na jeseň, oba krátke filmy sa k slovenským divákom dostanú zrejme až na budúci rok.
mak
foto: Maurfilm
Pražské Ponrepo uvedie slovenské archívne večery
Slovenský filmový ústav bude šesťdesiate výročie svojho založenia oslavovať aj s partnerskou národnou pamäťovou inštitúciou v oblasti kinematografie z Česka, pražským Národným filmovým archívom, ktorý si pripomína 80 rokov svojej existencie. Na prelome mája a júna uvedie štvorprogram k šesťdesiatke SFÚ pražské kino Ponrepo, štyri bloky filmov venované NFA zaradí do programu bratislavské Kino Lumière, keď sa na jeseň otvorí po rekonštrukcii.
„Hlavnou ideou je prezentácia pokladov z archívu so sprievodným slovom autorov, pamätníkov, odborníkov. Zamerať sa chceme na diela, ktoré ideálne ilustrujú činnosť vo filmovom archíve, otázky uchovávania aj digitalizácie. Štyri bloky vybraných filmov budú predstavovať z našej strany štyri nahliadnutia do filmového archívu – príbehy diel, tvorcov, ľudí z archívu,“ uvádza sprievodný text k programu.
Pražskú prehliadku slovenských filmov otvorí 30. 5. pásmo experimentálnych filmov a videí známeho slovenského výtvarníka Vladimíra Kordoša. Na ich digitalizácii a reštaurovaní sa podieľal SFÚ. V priereze Kordošovej tvorby premietnu snímky, ktoré „zastupujú najmä záznamy performancií, akcií či akčných inscenácií, v ktorých okrem iného reaguje na slávne i menej známe diela dejín svetového umenia a ich autorov, od Raffaela a Giovanniho Belliniho po F. X. Messerschmidta či Giacoma Marastoniho. Na pôde SFÚ prešli niektoré práce po digitalizácii korekciami obrazu a zvuku, resp. boli celkovo reštaurované (Aténska škola),“ napísal zostavovateľ kolekcie filmov z rokov 1981 až 1997, filmový historik Martin Kaňuch, ktorý filmy v Prahe osobne uvedie spolu s ich režisérom Vladimírom Kordošom.
Na 31. 5. je pripravená projekcia digitálne rekonštruovaného nemého filmu Karola Plicku Po horách, po dolách z roku 1929. Uvedie ho riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ Rastislav Steranka a premietať sa bude so živým hudobným sprievodom, o ktorý sa postarajú David Kollar a Tomáš Mutina. Ešte predtým sa publiku prihovoria generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký a generálny riaditeľ NFA Michal Bregant, ktorí zároveň pokrstia zborník Rodinné filmové striebro. Ten svojou koncepciou nadväzuje na dve mozaiky textov nazvané Rodinné striebro, ktoré vyšli vo vydavateľstve F. R. & G. a rôzne autority v nich pomenovali diela slovenskej kultúry, ktoré by mali tvoriť jej zlatý fond. V prípade Rodinného filmového striebra ide o kolekciu krátkych úvah a esejí o vybraných slovenských filmoch, ktoré napísalo šesťdesiat známych i menej známych autorov. Na krste zborník predstaví jeho editor, filozof a estetik Peter Michalovič.
Ďalšie dva filmové bloky uvedie pražské Ponrepo o týždeň, v stredu 7. 6. a vo štvrtok 8. 6. Prvú kolekciu zastrešuje názov Vášeň pre povinnosť. Zostavila ju Lea Pagáčová a tvoria ju krátke animované filmy. „Ide o výber autorských prístupov a animačných techník od počiatku formovania slovenskej animovanej tvorby v šesťdesiatych rokoch až po koniec rokov osemdesiatych, keď sa éra štátnej filmovej produkcie už chýlila ku koncu. Osem krátkych filmov nahliada do psychológie jedincov súdobej socialistickej spoločnosti, ktorá sa (napodiv) od dnešnej až tak nelíši. Postavy filmov spája akási vášeň pre povinnosť, emócia, ktorá ovláda ich myseľ a nedovoľuje jej vykročiť z (ne)bezpečnej zóny spoločenských stereotypov, nekonečnej lásky k svojim deťom a záľubám alebo aj z vlastnej zadubenosti,“ uviedla Pagáčová o kolekcii, ktorú tvoria diela Jaroslavy Havettovej, Jozefa Zachara, Viktora Kubala, Vlastimila Herolda, Vladimíra Pikalíka, Ondreja Slivku, Milana Černáka a Júliusa Hučka.
Záverečný, štvrtkový blok načrie zase do archívu krátkych dokumentárnych filmov vo výbere Mariána Hausnera a Martina Kaňucha. „Na jednej strane bývala séria krátkych filmov skúškou schopností režiséra a jeho lojality na ceste k nakrúcaniu dlhých filmov, pre mnohých však predstavoval krátky film tú najideálnejšiu podobu filmovej tvorby,“ konštatovali zostavovatelia. Blok predstaví filmy, ktoré režírovali Štefan Uher, Vlado Kubenko, Ctibor Kováč, Vojtech Andreánsky a Milan Černák.
Šesťdesiat rokov SFÚ pripomenú počas roka aj ďalšie podujatia. Júnový 29. MFF Art Film Fest v Košiciach má v programe celú sekciu venovanú klasickým dlhometrážnym digitálne reštaurovaným slovenským filmom uvedeným na prestížnych zahraničných festivaloch klasického filmu. Kolekciu krátkych animovaných filmov z archívu SFÚ ponúkne divákom žilinská Fest Anča a na výročie SFÚ zaostrí i jubilejný, 10. ročník vzdelávacieho seminára Kabinetu audiovizuálnych divadelných umení (KADU) v Bratislave pod názvom Pamäť – archív – kánon.
mak
foto: archív SFÚ – Po horách, po dolách (1929)