Novým riaditeľom Audiovizuálneho fondu je producent Peter Badač

Producent Peter Badač, ktorý sa v lete uchádzal aj o post šéfa verejnoprávneho Rozhlasu a televízie Slovenska, sa stal novým riaditeľom Audiovizuálneho fondu. Tridsaťšesťročný Badač absolvoval bratislavskú FTF VŠMU a doktorandské štúdium na pražskej FAMU. Dlhodobo pôsobí ako producent a na konte má viacero oceňovaných titulov. Z tých najaktuálnejších sú to napríklad animovaná Tvojazem režiséra Petra Budinského či minoritná koprodukcia Moja afganská rodina režisérky Michaely Pavlátovej. Jeho spoločnosť BFILM sa podpísala aj pod Svetlonoc Terezy Nvotovej, ktorej Badač produkoval aj hraný debut Špina. Verejné vypočutie kandidátov na post riaditeľa fondu sa konalo 18. januára v kinosále FTF VŠMU v Bratislave a bolo prístupné aj online prostredníctvom facebookovej stránky Audiovizuálneho fondu. O riaditeľovi rozhodovala rada fondu, ktorú tvoria Richard Kováčik (do 26. 1.), Jelena Paštéková, Radoslav Remšík, Slavomíra Salajová, Barbora Struss, Vincent Štofaník, Marta Švecová, Zuzana Gindl Tatárová a Dušan Zbudila. Na verejnom vypočutí jej svoje koncepcie postupne predstavili výkonná riaditeľka Film Europe Slovakia Lucia Gertli, tvorca hudby, vedúci výroby a režisér Martin Hasák, Peter Badač a riaditeľ Fondu na podporu umenia Jozef Kovalčík. Funkčné obdobie riaditeľa AVF je päť rokov, Martin Šmatlák, ktorý fond viedol štrnásť rokov, z funkcie predčasne odstúpil, pretože sa uchádza o funkciu rektora Vysokej školy múzických umení.

mak, bn

Svetlonoc má sedem nominácií na Českého leva, Obeť štyri, Pjoni dve

Aj na jubilejnom 30. ročníku udeľovania Českých levov sa o ceny bude uchádzať viacero slovenských tvorcov a koprodukčných snímok. V kategórii celovečerných hraných filmov je medzi troma nominovanými za film Arvéd režiséra Vojtěcha Maška aj slovenský producent Ivan Ostrochovský. Arvéd má najviac, celkovo dvanásť nominácií. Slovenskou koprodukciou je aj Il Boemo Petra Václava s jedenástimi nomináciami. Slovenský producent Jakub Viktorín je spolunominovaný za Obeť a v kategórii najlepších filmov je nominovaná aj Svetlonoc Terezy Nvotovej. Kategória réžia kopíruje nominácie v kategórii najlepší film. Svetlonoc má celkovo sedem nominácií (herečka – Natália Germani, kamera, strih, zvuk, hudba – Jonatán Pjoni Pastirčák, Robin Coudert), Obeť štyri (herečka, scenár – Jakub Medvecký). Tri nominácie má seriál Podezření takisto v réžii Michala Blaška a produkcii Jakuba Viktorína. V kategórii dokumentov sú nominované aj Let domov (r. Tomáš Bojar) a KaprKód (r. Lucie Králová); celkovo majú dve, resp. tri nominácie. Pôvodom slovenský kameraman Dušan Husár má dve nominácie v kategórii kamera za filmy ArvédBanger (r. Adam Sedlák). Skladateľ a hudobník Jonatán Pjoni Pastirčák je okrem Svetlonoci nominovaný spolu s Ondřejom Mikulom aj za hudbu k Arvédovi, za scénografiu filmu je nominovaná Nina Feriancová. Za scénografiu seriálu Deväťdesiatky nominovali Henricha Borárosa a v kategórii televíznych seriálov aj režiséra Petra Bebjaka, ktorý za seriál zároveň získal neštatutárnu cenu filmových divákov. Slovenského kostýmového výtvarníka Jána Kocmana nominovali za piatu časť série Mária Terézia. Krátky animovaný film Zuza v záhradách, koprodukovaný spoločnosťou Superfilm, sa uchádza o Českého leva v kategórii  animovaných filmov. Zo slovenských koprodukčných titulov sú nominované aj Grand Prix Jana Prušinovského (4 nominácie), Slovo Beaty Parkanovej (2) a Buko Alice Nellis (1). Víťazov vyhlásia 4. marca.

bn, mak

Český lev na DAFilms

Česká filmová a televízna akadémia pripravuje v spolupráci so streamovacou platformou DAFilms tradičnú prehliadku nominovaných filmov aktuálneho ročníka Českých levov. Vybrané filmy si bude možné pozrieť online na www.ceskylev.cz. Súčasťou online kolekcie budú aj rozhovory s tvorcami a programový špeciál zložený z víťazných filmov tridsaťročnej histórie Českých levov. Vybrané filmy budú dostupné aj na DAFilms.sk.

red

Milý tati má nomináciu na Annie Awards

Krátky animovaný česko-slovenský film Milý tati režisérky Diany Cam Van Nguyen, koprodukovaný spoločnosťou nutprodukcia, je nominovaný na 50. ročníku Annie Awards. Ide o americké ocenenie animovaných filmov, ktoré udeľuje hollywoodska pobočka Medzinárodnej asociácie animovaného filmu ASIFA-Hollywood od roku 1972. Držitelia cien budú známi 25. februára.

bn

Českých kritikov zaujali Medvecký, Blaško aj Bebjak

Nominácie na Ceny českej filmovej kritiky vedie Arvéd Vojtěcha Maška (4), za ktorý je v kategórii film roka nominovaný aj producent Ivan Ostrochovský. V rovnakej kategórii nominovali aj Banger (3, r. Adam Sedlák) a Il Boemo (2) Petra Václava, na ktorom sa koprodukčne podieľalo aj Slovensko. Tri nominácie má Obeť Michala Blaška. Súťaží v kategóriách scenár (Jakub Medvecký) a herečka (Vita Smačeľuk). Režisér Michal Blaško je za Obeť spolu s prácou na seriáli Podezření nominovaný na Cenu innogy pre objav roku. Seriál Podezření vyniesol Blaškovi a scenáristovi Štěpánovi Hulíkovi nomináciu aj v kategórii Mimo kina, kde je s Deväťdesiatkami nominovaný aj Peter Bebjak. Z troch dokumentov roka, ktoré vybrali českí kritici, sa Slovensko podieľalo na dvoch – na Lete domov (r. Tomáš Bojar) a KaprKóde. Oba sú spolu s historickou kostýmovou drámou Il Boemo nominované aj na audiovizuálny počin roka.

bn

Creative Europe Desk Slovensko informuje

Ako každý rok v tomto čase aj teraz je priestor na bilancovanie predchádzajúceho roka. Rok 2022 bol sčasti ešte rokom pandémie, ale v druhej polovici sme už zaznamenali postupné uvoľňovanie a rušenie pandemických opatrení. Odzrkadlilo sa to aj v postupnom oživení kultúrnej scény. Otvorili sa divadlá, galérie, koncertné sály, nastalo oživenie filmovej výroby, distribúcie a v kinách narastajú počty divákov, hoci ich návrat bol spočiatku opatrný, čo pripisujeme okrem iného i zmenám v správaní počas pandémie: diváci si jednoducho navykli, že môžu filmy pozerať v pohodlí domova.

V rámci programu Kreatívna Európa šlo o rok, keď program začal fungovať v stabilnom režime, výzvy sa publikovali a projekty hodnotili v pravidelnom rytme. Administrácia programu sa definitívne presunula do online priestoru a stabilizoval sa i systém projektového manažmentu, v ktorom sa všetky žiadosti podávajú, hodnotia a úspešné projekty v ňom uzatvárajú zmluvy a posielajú záverečné správy. Je nutné uviesť, že tento systém je v zásade dizajnovaný pre veľké spoločnosti, ktoré majú paralelne viacero projektov; pre malé podniky a mikrospoločnosti, ktoré sú v kultúrnom sektore v drvivej väčšine, je stále veľmi komplikovaný. Kancelária Creative Europe Desk Slovensko pracovala po väčšinu roka 2022 v bežnom režime a odrazilo sa to aj na merateľných ukazovateľoch a na výsledkoch slovenských spoločností v rámci programu. Poskytli sme celkovo 170 konzultácií 117 spoločnostiam, aktualizovali sme webovú stránku www.cedslovakia.eu, stránka zaznamenala 19 443 návštev, vydávali sme tlačený i elektronický newsletter, zaznamenali sme celkovo 19 podujatí, na ktorých sme sa zúčastnili ako organizátori alebo spoluorganizátori.

Čo sa týka výsledkov slovenských spoločností v rámci programu Kreatívna Európa, rok 2022 bol pre ne mimoriadne úspešný. Získali podporu v celkovej výške 2 595 885,28 eura, čo predstavuje najvyššiu sumu, odkedy je Slovensko členským štátom programu. Z toho v rámci podprogramu MEDIA získali slovenské spoločnosti podporu vo výške 1 830 472,38 eura a veľmi úspešné boli aj v rámci podprogramu Kultúra, trinásť spoločností získalo v rámci výzvy Projekty európskej spolupráce podporu vo výške 765 412,90 eura.

vs

3x Elo Havetta na DAFilms.sk

Streamovací portál DAFilms.sk v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom sprístupnil filmy slovenského režiséra, scenáristu, kameramana a fotografa Ela Havettu Slávnosť v botanickej záhrade (1969) a Ľalie poľné (1972). „Jeden zo zásadných filmov našich dejín narazil na primitívne odmietnutie nového, pookupačného vedenia kinematografie. Havetta nemohol nakrútiť Terárium ani Keby som mal pušku ani skvelý scenár Pod zem, pod zem. Až vďaka Vincentovi Šikulovi sa podarilo dosiahnuť, aby nakrútil jeho scenár filmu Ľalie poľné. Rozprávanie o návrate dvojice demobilizovaných vojakov z frontov 1. svetovej vojny stavia na protiklade ,usporiadaného životaʻ sedliakov a remeselníkov a voľného, slobodného života tulákov, ,ľalií poľnýchʻ. No v jednom i druhom nachádzame okamihy túžby po opačnom životnom postoji,“ napísal pred časom Václav Macek pre Film.sk. Súčasťou Havettovho profilu na DAFilms.sk je aj dokumentárny film Slávnosť osamelej palmy (2005), ktorý ako poctu Havettovi nakrútili režiséri Marko Škop a Juraj Johanides.

bn