Ivana Rumanová

kultúrna antropologička

S kategóriou „obľúbených filmov“, „obľúbených albumov“, „obľúbených kníh“ atď. mám asi problém. Pripomína mi obežníky, ktoré kolovali po triede niekedy na druhom stupni základnej školy a v ktorých sa odpovede lepili pod obrázky vystrihnuté z Brava a Evy. Skúsim z toho teda vykľučkovať tak, že uvediem iba filmy, ktoré vo mne zarezonovali a spomeniem si na ne bez googlenia a iného „podvádzania“. Z nedávnej tvorby je to surovo-poetický dokument Viery Čákanyovej FREM, ktorý prepája vizuálne podmanivé obrazy Antarktídy podliehajúcej klimatickým zmenám s materiálnosťou analógového filmu ako média, ktoré je krehké vo vzťahu k podmienkam prostredia. Hotel Úsvit Márie Rumanovej, takisto dokument, tentoraz z Čiernej nad Tisou, ktorý je observačný a kritický zároveň. Citlivý, vtipný, občas krutý a rámcovaný do vizuálne presných kompozícií. Investigatívne dokumenty Zuzany Piussi. Sledujem aj tvorbu Márie Pinčíkovej, veľmi ma baví vizuálnosť, s ktorou pracuje, má pre mňa presahy do estetiky súčasného umenia. A po tvorbe súčasných dokumentaristiek nasleduje dlhá medzera až po klasiky novej vlny typu Slávnosť v botanickej záhradeVtáčkovia, siroty a blázni, ktoré mám už asi natrvalo prepojené s tvorbou Aramisovej.