Dialóg s krátkym filmom

Slávnosť krátkeho filmu sa tento rok uskutoční v piatok a v sobotu 9. a 10. decembra. Kým minulý ročník podujatia presunuli v dôsledku protipandemických opatrení do virtuálnej kinosály Kina Lumière, siedmy ročník sa uskutoční naživo a bez obmedzení v Kine inak A4.

Slávnosť koncepčne nadväzuje na Deň krátkeho filmu, ktorý prináša do rôznych kútov sveta krátke filmy v rozličných podobách a formách. Toto podujatie sa koná spravidla 21. decembra, v najkratší deň v roku, ktorý je symbolicky vyhlásený za svetový deň krátkeho filmu. Slávnosť krátkeho filmu, ktorú organizuje a kurátorsky zastrešuje občianske združenie Disco sailing, ponúkne tento rok počas oboch dní dva bloky premietaní so začiatkom o 18. a 20. h. Zostavené sú zo slovenských aj zahraničných krátkych filmov a okrem aktuálnych titulov odprezentujú aj staršie snímky.

Prvý piatkový blok bude venovaný slovenským autorom. „Každoročne sa snažíme zaradiť do programu žánrovo a formálne rôznorodý výber súčasných slovenských krátkych filmov a upriamiť pozornosť na tvorcov, ktorí podľa nás stoja za pozornosť a ktorých mená budú v skorej budúcnosti rezonovať medzinárodne. Tento rok je vlajkovou loďou bloku nepochybne titul Otváram dvere a neviem čo sa s nimi deje pomaly vŕzgajú oči sa dívajú o dvojici postáv, ktoré trpia nesmrteľnosťou, v réžii Kristiána Grupača,“ hovorí Alexandra Gabrižová z organizátorského tria Slávnosti krátkeho filmu. Grupač získal za svoj bakalársky film pred niekoľkými týždňami cenu za réžiu na Festivale študentských filmov Áčko.

Piatkový večer bude pokračovať tvorbou z VŠMU – premiérou magisterského filmu režisérky Moniky Mahútovej Nablízku, komorného príbehu o spolunažívaní matky a dcéry.

Druhý deň prehliadky otvorí blok zostavený platformou Girls in Film Prague, s ktorou organizátorky Slávnosti krátkeho filmu spolupracujú každoročne. „Blok obsahuje výber súčasnej českej, slovenskej aj zahraničnej festivalovo úspešnej tvorby súčasnej generácie filmárok. Za pozornosť stojí určite film Warsha, tohtoročný víťazný titul medzinárodnej súťaže Sundance. Vo výbere je zahrnutý aj slovenský film Chlieb náš každodenný, uvedený na tohtoročnom festivale v Cannes,“ dodáva k výberu Gabrižová. Kým Chlieb náš každodenný Alice Bednárikovej zavedie publikum prostredníctvom postavy mladej filmárky Zoje na slovenský vidiek, Dania Bdeir, režisérka filmu Warsha, rozpráva príbeh Mohammeda, ktorý je žeriavnikom a rozhodne sa ísť pracovať na jeden z najvyšších a najnebezpečnejších žeriavov v Libanone.

Slávnosť krátkeho filmu uzatvorí v sobotu večer sekcia s názvom eggtuitive dialogue, ktorá je filmovým dialógom medzi Alexandrou Gabrižovou a vizuálnou umelkyňou a rozprávačkou príbehov Katarínou Poliačikovou. Názov nadväzuje na Poliačikovej projekt newslettera eggtuition. „Už dlhšie mi u nás absentovalo prepojenie vizuálnych umelcov tvoriacich krátke audiovizuálne diela a profesionálnych filmárov, ktorí sa venujú krátkym filmom. Tieto dva svety však fungujú veľmi oddelene a používajú odlišné prezentačné platformy. Určitý pokus prepojiť ich poskytujú Iné vízie, no inak dochádza k prienikom málokedy,“ hovorí k sekcii Gabrižová. „Tento blok vznikol ako voľný filmový dialóg. Kladiem filmovú otázku a Katarína na ňu odpovedá a potom zasa naopak. Takto ,zipsovitoʻ vyvíjame dialóg intuitívne (eggtuitívne) ukladáme za sebou filmy niekedy na základe tematickej podobnosti, inokedy na základe formálneho prvku. Môžem prezradiť, že prvým filmom z tohto konverzačného vlákna je La Chambre od Chantal Akerman.“

Barbora Nemčeková
foto: FTF VŠMU – Otváram dvere a neviem čo sa s nimi deje pomaly vŕzgajú oči sa dívajú