Cottbus: zaostrené na Slovensko

Pri prezentácii slovenských filmov v zahraničí si festivaloví dramaturgovia vyberajú zväčša overené diela známych tvorcov. Slovenskú kinematografiu však tvoria aj diela, ktoré sa na plátnach kín neobjavujú až tak často, zaujať však dokážu rovnako. Práve to sa od 2. do 7. novembra 2021 pokúsi ukázať retrospektívna prehliadka slovenskej kinematografie Spotlight Slovensko na Filmovom festivale Cottbus, ktorý sa radí k najvýznamnejším podujatiam so zameraním na východoeurópsku kinematografiu. 

S Filmovým festivalom Cottbus spolupracujeme už dlhé roky, úzko komunikujeme s jeho programovým riaditeľom Berndom Buderom a na úrovni filmového centra mu odporúčame súčasné filmy, ktoré producenti prihlásia a festival ich vyberie do programu. Pri prehliadke Spotlight: Slovensko to bolo trošku inak,“ vysvetľuje pozadie vzniku rozsiahlej retrospektívy slovenskej kinematografie na cottbuskom festivale Rastislav Steranka, riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ. Spolu s Buderom stojí za výberom štrnástich filmov, ktoré zoradili do siedmich dvojprogramov, zložených z klasických a zo súčasných filmov na základe spoločnej témy. Podarilo sa im tak vytvoriť originálne spojenia, ktoré približujú divákom rovnakú tému, no spracovanú v iných obdobiach a inými tvorcami. „Nešli sme chronologicky a snažili sme sa nebrať ohľad na jednotlivé filmové druhy a žánre. Kľúčom výberu bolo nájsť témy, spojiť klasický film so súčasným a ukázať, ako filmári pracovali s vybranou témou pred polstoročím a dnes,“ dopĺňa Steranka.

Dvojblok nazvaný Za lepšiu budúcnosť tematicky spája cesta za prácou a viera v lepšiu budúcnosť. Reprezentujú ho filmy Varuj...! Martina Friča a Až do mesta Aš Ivety Grófovej. Podľa Steranku vo filme Varuj...! prevláda „povojnový optimizmus a nadšenie pre lepšiu budúcnosť. Keď s ním dáme do spojitosti film Až do mesta Aš, vidíme, že pozitívny sen o budovaní lepšej budúcnosti z roku 1946 sa v roku 2012 zmenil na nočnú moru. Zaujímavé je pozrieť sa na filmy z pohľadu spoločensko-politického, kultúrneho aj historického kontextu doby, v ktorej vznikli: povojnové obdobie, nové začiatky, v kontraste so súčasným bezohľadným kapitalizmom a to, ako to vnímali tvorcovia. Je dôležité, aby diváci videli tieto filmy v blokoch, lebo tak je to dramaturgicky koncipované.“

Na rovnakom princípe sú postavené aj ďalšie dvojprogramy. Ten s názvom Odváž sa alebo zomri – Prežiť holokaust? tvoria filmy Boxer a smrť (1962) Petra Solana a Správa (2020) Petra Bebjaka, Night Bar Fatale – Mestský mikrokozmos ponúka filmy Fifi fatale (2018) Márie Kralovič a Kým sa skončí táto noc (1965) Petra Solana, Život ako existenčný boj predstaví tituly Zvony pre bosých (1965) Stanislava Barabáša a Môj pes Killer (2013) Miry Fornay, dvojblok Nešťastné návraty ukáže snímky Are You Feeling Good? (2011) Matúša Krajňáka a Drak sa vracia (1967) Eduarda Grečnera. Ešte pred cottbuským festivalom sa počas dvoch predchádzajúcich mesiacov premietli v Berlíne ako warm up dva bloky dokumentárnych filmov. V septembri videli diváci v Českom centre Svety za svetlom s filmami Poznačení tmou (1959) Štefana Uhra a Slepé lásky (2008) Juraja Lehotského. V októbri sa v Slovenskom inštitúte premietol dvojprogram Obrazy neprikrášlenej reality, ktorý ponúkol snímky V plytkej vode (2020) Mareka Moučku a Obrazy starého sveta (1972) Dušana Hanáka. 

Okrem retrospektívy budú Slovensko v súťažných sekciách festivalu reprezentovať aj tohtoročné novinky Cenzorka Petra Kerekesa a Správa o záchrane mŕtveho Václava Kadrnku v Súťaži hraných filmov a snímka Pohľady Romana Pivovarníka v Súťaži krátkych filmov. V sekcii pre deti premietnu nový film Petra Oukropca Martin a tajomstvo lesaa sekcia Špeciál predstaví snímky porotcov Olma Omerza (Atlas vtákov) a Very Lackovej (Ako som sa stala partizánkou). Zastúpenie bude mať Slovensko aj v industry programe, zúčastnia sa na ňom projekty Zlatokopka Teodora Kuhna a Slovo Beaty Parkanovej. 

Slovenskí diváci neostanú ukrátení. Špeciálny kurátorský program Spotlight Slovensko, pripravený v súvislosti s tohtoročnou storočnicou slovenskej kinematografie, bude po skončení festivalu v Cottbuse zaradený od novembra 2021 do februára 2022 do programu Filmotéky bratislavského Kina Lumière.

Simona Nôtová 
foto: archív SFÚ/Margita Skoumalová – Kým sa skončí táto noc (1965)