Vojna Roseovcov
(Magic Box)

Danny De Vito patrí nielen k najlepším a najpopulárnejším americkým hercom, ale svoje umelecké ambície – podobne ako množstvo iných jeho kolegov – sa rozhodol realizovať aj ako režisér. A bez akýchkoľvek pochýb ide o zručného režiséra, čo dokazuje aj jeho druhý celovečerný film, nakrútený podľa rovnomenného románu Warrena Adlera. Príbeh šťastného vzťahu, neskôr manželstva, ktoré sa postupne mení z lásky na nenávisť, inscenoval De Vito ako čiernočiernu komédiu. Na náhodu neponechal ani herecké obsadenie, ktoré je presné, hviezdne a naozaj presvedčivé. Michael Douglas ako Oliver a Kathleen Turner ako Barbara nezadržateľne vťahujú diváka do svojho vzťahu i následných peripetií a intríg, ktoré De Vito pointuje ako zábavnú a napínavú retrospektívnu „moralitku“ i varovanie pre každého záujemcu o zväzok manželský zaslepeného láskou. Hoci medzičasom vyšla Vojna Roseovcov vo svete aj na nosičoch s vysokým rozlíšením, tuzemský distribútor sa rozhodol iba pre reedíciu staršieho DVD, ktoré okrem štandardnej výbavy (anamorfný obraz, originálne znenie, český dabing a titulky) neobsahuje žiadne ďalšie bonusy.

Nie, nie
(Magic Box)

Jordan Peele bol dlhé roky predovšetkým hercom prevažne komediálnych úloh. Svojím úspešným a originálnym autorským filmovým debutom Uteč, balansujúcim na hrane hororu a drsnej satiry, vstúpil aj do sveta filmovej réžie. Debut zároveň predurčil aj smer jeho ďalšej režisérskej práce, v ktorej kombinuje bizarné hororové námety a ambivalentnú sociálnu kritiku. Peelov posledný projekt údajne vznikol ako reakcia na situáciu v kinematografii vyvolanú pandémiou. Peele sa rozhodol prísť s námetom, ktorý by divákov opäť pritiahol do kín. Príbeh dvoch súrodencov čeliacich osobným krízam i komplikáciám vyvolaným bizarným úmrtím ich otca ozvláštnil mimozemským zásahom zhora: tajomným „oblakom“, ktorý visí nad rodinnou farmou a postupne ovplyvňuje dianie na farme i v jej okolí. Paranoja a strach z neznámeho postupne ovplyvnia konanie všetkých zúčastnených. Ďalší Peelov pokus o originálnu, možno až bizarne nonkonformnú spoločenskú kritiku je na tuzemských nosičoch v štandardnom technickom vyhotovení a bez akýchkoľvek bonusových materiálov.

Jaroslav Procházka