„Ak dilema spočíva v tom, či v nejakej krízovej situácii pomáham, alebo nakrúcam, tak som dilemy nemal. V takých situáciách je pre mňa film vždy druhoradý,“ hovorí v rozhovore čísla dokumentarista Pavol Pekarčík. Už roky chodí na Ukrajinu, kde nakrúca aj svoj najnovší film. Každodennosť asi dokáže priblížiť vojnu tým, ktorí ju nezažili, najlepšie. Každý z nás si nabíja telefón. Deti sú doobeda v škole. Keď zostarne chlieb, kúpime si nový. Poväčšine nájdeme ráno neporušené auto tam, kde sme ho večer zaparkovali. Čo sa však udeje v mysli slovenského občana, keď si predstaví situáciu, že kým je v práci, jeho deti sa plazia z kuchyne do bezpečia pivnice?“ pýta sa v rozhovore.

Vojna na Ukrajine bola dominantnou udalosťou uplynulého roka. Množstvo ľudí vyhnala z domovov a tí prišli aj na Slovensko alebo do Česka. Podobne ako  hrdinka celovečerného debutu Michala Blaška Obeť, hoci film sa nakrúcal ešte pred aktuálnou ruskou inváziou. Obeť získala v našom bodovaní slovenských alebo majoritných kinopremiér roku 2022 najviac bodov a stala sa jednoznačným víťazom. Na druhom mieste skončili Websterovci vo filme, v ktorých sa Kataríne Kerekesovej podarilo nenásilne prepojiť niekoľko častí večerníčkového seriálu tak, že vznikol nielen plnohodnotný a plynulý, ale aj vydarený a vtipný rodinný celovečerný film. Štyrmi ďalšími snímkami, ktoré vynikli spomedzi vyše dvadsiatky hodnotených majorít, boli podľa bodovania takisto animovaná Tvojazem v réžii Petra Budinského, gangsterka Rasťa Boroša Čierne na bielom koni, umne vyskladaný portrét života a kariéry Ivana Palúcha v réžii jeho syna Martina a dokumentaristická sonda Mareka Kuboša. Okrem bodovania však uplynulý rok v slovenskom filme hodnotíme v januárovom čísle aj v samostatných obsiahlejších textoch o hranej, dokumentárnej a animovanej tvorbe.

Pred koncom roka však už o sebe dávajú vedieť ďalšie slovenské filmy, ktoré pozvali na prestížne svetové fóra, ako Moc Mátyása Priklera, ktorú vo svetovej premiére uvedie rotterdamský festival, či záverečná časť dokumentárnej trilógie Viery Čákanyovej Poznámky z Eremocénu, ktorú do svojho programu vybralo Berlinale. Doma sa už dlhšie čaká na pokračovanie Jakubiskovej Perinbaby, očakávania vzbudzuje aj Slúžka Hany Lasicovej v réžii Mariany Čengel Solčanskej a dalo by sa pokračovať ďalšími titulmi. Navyše správy o tom, že od júla sa zrušia koncesionárske poplatky, ktoré prišli počas uzávierky januárového čísla Film.sk, takisto svedčia o tom, že slovenský audiovizuálny priestor rozhodne nečaká nudný rok.

Matúš Kvasnička, šéfredaktor